Nieuws/Binnenland
976857
Binnenland

Vervoerders: perk macht NS in

De regionale vervoerders Arriva, Connexxion en Veolia willen dat NS helemaal niet meer meedingt naar regionale spoorlijnen. Zij vinden dat er geen sprake is van een eerlijk speelveld, omdat NS te veel macht op het spoor heeft en te veel voordelen geniet.

De vervoerders stellen dat NS de dure stoplijnen kan betalen uit de winst van de intercity’s, de stoptreinen beter kan laten aansluiten op het eigen hoofdrailnet en dat het spoorbedrijf voordeel heeft van eigendom en de exploitatie van de stations.

De regionale bedrijven eisen dan ook dat de macht van de NS verder wordt ingeperkt. Ze doen dit donderdag in de Tweede Kamer, waar een hoorzitting plaatsvindt over de toekomst van het Nederlandse spoor.

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) besloot onlangs dat NS het regionale spoor aan de andere vervoerders moet laten, tenzij de spoorlijnen overlap hebben met het huidige hoofdrailnet. Arriva, Connexxion en Veolia willen dat die uitzondering van tafel gaat.

De uitzondering is opgenomen, omdat NS dit jaar graag mee wil strijden om de grote vervoerconcessie in Limburg, waar twee spoorlijnen uit het huidige hoofdrailnet inzitten. Daarna wil de NS zich terugtrekken uit het regionale spoorvervoer en het aan Arriva, Connexion en Veolia over laten. „Limburg is een erg grote concessie, met twee spoorlijnen die wij nu rijden. We willen Limburg graag winnen om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen. Daarna willen we het regionale vervoer aan de anderen overlaten, tenzij er overlap is met het hoofdrailnet' zegt een woordvoerder van de NS.