Nieuws

Meer bezoek voor Europese winkelcentra

De bezoekaantallen aan Europese winkelcentra steeg vorig jaar met 2,1 procent. Ook in winkelcentra in Zuid-Europa, waaronder Turkije en Spanje, dat veel last ondervond van de crisis, werd weer lustig geshopt. Daar stegen de bezoeken in 2013 met 8 procent ten opzichte van 2012.

Dat blijkt uit onderzoek van de International Council of Shopping Centres (ICSC) onder 336 winkelcentra verspreid over Europa, zo meldt Vastgoedmarkt.

Ook Scandinavië noteerde een aanzienlijke stijging. De bezoeken aan winkelcentra in West- en Oost-Europa bleven bijna gelijk.

"Ondanks alle sombere geluiden over de gevolgen van het webwinkelen weten de Europese winkelcentra zich prima staande te houden", zo concludeert voorzitter Alexander Otto van de Europese adviesraad van de ICSC.

"Een winkelcentrum gaat in de eerste plaats om de aanwezige merken. Maar met de komst van het online shoppen zullen we  innovatiever moeten zijn, want als het alleen om merken gaat kunnen consumenten net zo goed thuis blijven",  zei CEO Christophe Cuvillier van Unibail-Rodamco  tijdens het ICSC-jaarcongres in Istanboel.

Waar shopt u het liefst? Stem op onze poll op Telegraaf uitwinkelen.