Nieuws/Binnenland

Te oud voor een autoverzekering?

’Toen ik zeventig jaar werd, moest ik ineens meer voor mijn autoverzekering betalen terwijl ik nog nooit een ongeluk heb veroorzaakt”, schrijft de heer Post uit Uden.

Dit overkwam ook de heer Oomen uit Prinsenbeek: „Terwijl ik twintig schadevrije jaren had. Ik heb direct opgezegd!” De heer Van Raaij uit Wassenaar kreeg geen doorlopende reisverzekering meer bij zijn creditcard van American Express, omdat hij de 75 is gepasseerd.

Bij een auto-, reis- of zorgverzekering kun je vanaf een bepaalde leeftijd ineens te maken krijgen met een hogere premie, slechtere voorwaarden of zelfs een botte weigering. Uit een recente enquête van de Consumentenbond blijkt dat ruim vier op de tien 50-plussers zich wel eens benadeeld hebben gevoeld.

 

Dat is vaak niet terecht. Zo krijg je als klant te horen dat „ouderen meer brokken maken”, terwijl cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek uitwijzen dat senioren van 66-75 jaar niet méér schade claimen dan bestuurders tussen 28 en 65 jaar.

Pure leeftijdsdiscriminatie en helaas: het mag. Op het werk is deze vorm van discriminatie bij wet verboden, maar in consumentenzaken niet. Al sinds 2008 is een Europese richtlijn tegen leeftijdsdiscriminatie in voorbereiding, maar die is nog steeds niet ingevoerd.

 

Die slechtere voorwaarden en hogere tarieven hoeft u niet te accepteren. De heer Oomen is overgestapt naar een autoverzekeraar die hem na zijn 70e niet méér laat betalen. De heer De Raaij vond een reisverzekeraar die geen maximumleeftijd hanteert. Oud, maar niet dom!