Nieuws
980730
Nieuws

Ophef over 'neonazi shirt' H&M

Modeketen H&M heeft in al haar winkels wereldwijd een shirt uit de rekken gehaald, nadat het klachten regende over het design. Op het shirt staat een doodshoofd afgebeeld, omlijst door een davidster. De klagers zijn verbolgen over antisemitische ontwerp.

“We vinden het spijtig als we met  het shirt mensen hebben beledigd. Het was niet onze bedoeling om te provoceren”, zo verklaart de Zweedse keten.

H&M wilde het herenhemd ook in Israel verkopen, waar De Zweedse modegigant 14 winkels heeft, zo meldt Daily Mail.

De ophef over het shirt ontstond toen de Israëlische schrijver Eylon Aslan-Levy het kledingstuk zag hangen in een Londense vestiging van de keten. Hij was geschokt en schreef in een blog, Times of Israel: “Ik denk niet dat H&M antisemitische bedoelingen heeft met het shirt, maar de samenvoeging van deze twee symbolen is totaal ongepast en beledigend. Hoe meer ik er naar kijk, hoe minder ik begrijp dat H&M dit ontwerp ooit heeft kunnen goedkeuren.” Aslan-Levy riep zijn lezers vervolgens op om van H&M te eisen het shirt uit de verkoop te halen.

Mark Gardner, communicatiedirecteur bij antisemitisme waakhond Community Security Trust, zei dat het er eerder op lijkt alsof je het shirt zou zo zou kunnen kopen via een neonazi website. “Het is natuurlijk aan H&M of ze zich iets van de reacties aantrekt, maar zouden ze hetzelfde risico lopen met een kruis van de Christelijke kerk of met een islamitisch symbool?”

Moshe Kantor, president van de European Jewish Congress is blij met de terugroepactie van de modeketen, en noemt het een ‘onnadenkend en gevoelloos ontwerp.’

Het shirt is inmiddels niet meer verkrijgbaar. Wie toch een shirt met een doodshoofd wil, komt bij de keten overigens nog steeds prima aan zijn trekken. Het assortiment puilt uit van de doodshoofddesigns. Zónder davidster welteverstaan.