Nieuws/Binnenland

'ProRail en NS zetten reiziger op 1, 2 en 3'

De reiziger moet voortaan niet alleen op de eerste plaats komen, maar op nummer 1, 2 en 3. We dienen het publiek belang en dat is de reiziger, benadrukten de deelnemende partijen vrijdag in Den Haag na de presentatie van de Lange Termijn Spooragenda.

'De reis van deur tot deur moet beter', is het motto. „Eerdere afspraken met het Rijk bevatten nogal eens verschillende opdrachten voor NS en ProRail”, aldus president-directeur Marion Gout van ProRail. „Er stonden zelfs tegenstrijdigheden in concessies, bijvoorbeeld over de gewenste punctualiteit.” Door samen op te trekken verwacht Gout bij het oplossen van problemen 'meer de diepte' in te kunnen gaan. „Is er een zwakke lijn, een slecht presterende treinverbinding, dan kijken we samen of het bijvoorbeeld aan de infrastructuur of de lay-out van het spoor ligt.”

„Het gaat erom vanuit welk perspectief je kijkt”, vult president-directeur Timo Huges van de Nederlandse Spoorwegen aan. De dagelijkse ervaringen van reizigers op hun traject zijn wat hem betreft minstens zo belangrijk als de punctualiteit van NS. Het kabinet gaat beide staatsbedrijven ook meer afrekenen op die ervaringen en minder op de gemiddelde prestaties per jaar. „Er komt een handige app waarmee iedereen zijn of haar mening en reactie kan geven. Problemen kunnen we dan sneller samen aanpakken.”

Dat NS en zijn dochterbedrijven niet meer mee zouden mogen doen aan aanbestedingen van het regionale bus- en treinvervoer, zoals media eerder op vrijdag meldden, klopt volgens Huges niet. „Staatssecretaris Mansveld heeft daaraan geen limiet gesteld. Maar het hoofdrailnet waarop de intercity's en belangrijke stoptreinen rijden krijgt wel absolute prioriteit.” NS is mede-eigenaar van het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM en busbedrijf Qbuzz, onder meer actief in Noord-Nederland.

Afgesproken is dat ProRail, NS en de overige spoorvervoerders vóór oktober met een gezamenlijk plan van aanpak komen waarin de afspraken verder worden uitgewerkt.