981521
Binnenland

Leerlingen ’excellente’ school blijven zitten

Leerlingen van de Arnhemse basisschool Het Mozaïek, die zich al twee jaar ’excellent’ mag noemen van het ministerie van Onderwijs, doen het op de middelbare school veel slechter dan hun klasgenootjes van andere, niet-excellente scholen.

Dat blijkt uit een geheime bijlage bij een onderzoek naar de prestaties van Arnhemse leerlingen. In het stuk, dat gelekt is naar De Telegraaf, is te lezen dat Het Mozaïek onder aan de lijst bungelt wanneer wordt gekeken naar hoe vaak leerlingen blijven zitten op de middelbare school.

Opvallend is dat de leerlingen van de twee vestigingen van Het Mozaïek in de achterstandswijk Immerloo al jaren hoog scoren op de Cito-eindtoets. Volgens de Onderwijsinspectie presteren ze veel beter dan vergelijkbare scholen elders in het land. Ingewijden vermoeden dat de school haar leerlingen ’drilt’ om zo hoog mogelijke Cito-scores te halen. „De school is alleen maar bezig de kinderen klaar te stomen voor de Cito-toets. Maar eenmaal op het voortgezet onderwijs vallen al die zogenaamd excellente leerlingen door de mand. Het Mozaïek belazert de kinderen, hun ouders en het vervolgonderwijs”, aldus een bron uit het Arnhemse onderwijs.

Leerlingen blijven zitten

Op basis van de Cito-score en het advies van de basisschool worden kinderen ingedeeld op een middelbare school. Daar blijkt dat de leerlingen van Het Mozaïek in de eerste twee jaar van de middelbare school veel vaker zijn blijven zitten.

Ook gaan ze vaker naar een lager schooltype dan kinderen die van andere Arnhemse basisscholen komen. Slechts zes op de tien leerlingen in het vmbo-GT, vroeger mavo, van Het Mozaïek komen zonder kleerscheuren de eerste twee jaar op de middelbare school door.

Predicaat 'excellent'

In januari kreeg Het Mozaïek voor de tweede keer het predicaat ’excellent’ uitgereikt, door premier Rutte. In totaal kregen ruim 76 scholen in het basis- en voortgezet onderwijs zo’n oorkonde. Om het predicaat te krijgen moet een school iets opvallends of speciaals hebben gedaan, maar is het met name van belang dat leerlingen hoge cijfers en Cito-scores halen.

Directeur van Het Mozaïek Carola Peters zegt de cijfers uit het onderzoek niet te kennen. „Maar als deze cijfers kloppen, is het zaak dat wij samen met het voortgezet onderwijs gaan onderzoeken waar het probleem zit. Kinderen worden bij ons niet getraind voor de Cito-eindtoets.”