Nieuws
982981
Nieuws

Onder de hamer: aluminium Bizzarrini 5300GT Strada

De huidige eigenaar van deze Bizzarrini 5300GT Strada uit 1968 heeft slechts drie jaar van zijn auto genoten. Hij kocht hem in 2011 voor een bedrag van 400.000 euro. Toch gaat hij binnenkort weer in de verkoop.

Collectie

En dat is niet omdat de auto problemen heeft. Deze specifieke Bizzarrini 5300GT Strada verkeert in absolute topstaat, vooral omdat de vorige eigenaar hem volledig tot in detail heeft gerestaureerd. Wat er voor 1998 met de auto is gebeurd, is experts niet duidelijk. Wel is bekend dat de Italiaanse sportwagen in 1998 werd gekocht tijdens een veiling in Genève en sindsdien lange tijd in een Zwitserse collectie van supercars heeft gestaan. Een jaar na de aankoop werd de auto door SD Autocostruzioni in Turijn in concoursstaat gebracht. De toenmalige eigenaar koos voor een opvallende groene tint in combinatie met caramelkleurig leder voor in het interieur.

Perfect

Buiten het feit dat de 5300 GT Strada nagenoeg perfect is, is het ook nog een bijzonder exemplaar, want hij heeft een aluminium body. De productie van die versie bleef beperkt. De 5300 GT Strada is in een periode van zes jaar gebouwd. Het exacte productieaantal is nooit gecommuniceerd, maar wordt geschat op 100 tot 149 units. Slechts 70 daarvan hadden een aluminium koetswerk.

Volbloed

Dit exemplaar uit 1968 met chassisnummer #1A30314 heeft zoals elke andere 5300 GT Strada geen volbloed Italiaanse krachtbron onder de kap, maar een dikke 355 pk sterke Amerikaanse Corvette V8 (nummer 1298) met een slagvolume van 5,3 liter (5.354 cc, vandaar het getal 5300 in de naam). De achtpitter is gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak.

'Ferrari GTO verbeteren'

De auto wordt tijdens een veiling van RM Auctions op 10 mei in Monaco aangeboden. Wat hij op moet brengen, is nog niet gecommuniceerd, maar naar verwachting is dat wel meer dan 400.000 euro. De auto is volgens het veilinghuis zeer geschikt voor het bijwonen van klassieke race-evenementen, maar ook voor klassiekerconcoursen.

Een Bizzarrini is tegenwoordig zeer gewild bij verzamelaars, want het zijn auto's met historie. Bovendien was de oprichter van het merk de Italiaan Giotto Bizzarrini en deze grootheid heeft zich onder andere beziggehouden met de ontwikkeling van de Ferrari 250 Testa Rossa en 250 GTO, niet de minste auto's. In de ogen van Giotto is de 5300 GT Strada beter dan die twee stijgerende paarden. "Ik begon met de Ferrari GTO en probeerde deze te verbeteren", zei hij ooit over de 5300 GT.