Nieuws

'Chinezen houden niet van niksen'

Chinezen houden van zingen, van winkelen en van competitie. En niet van lezen of niksen. Wellicht handig om te weten voor bedrijven die zaken willen doen in de volksrepubliek.

Die kennis komt uit een rapport dat onderzoeksbureau Motivaction donderdag naar buiten bracht. De onderzoekers maakte een vergelijking tussen Chinezen en Europeanen. Daarvoor zijn ruim 2600 Chinezen ondervraagd over hun drijfveren, en in acht Europese landen ruim 17.600.

Valkuil

"Als je handelspartners bent, is het heel handig om te weten hoe de andere partij over specifieke zaken denkt", zegt onderzoeker Martijn Lampert van Motivaction. "De grootste valkuil is dat je denkt vanuit je eigen cultuur."

Daarom is bijvoorbeeld Kentucky Fried Chicken veel succesvoller in China dan McDonald's, zo staat in het onderzoeksrapport. Want de Mac blijft bij zijn hamburgers, terwijl er in het land traditioneel weinig rundvlees wordt gegeten. KFC heeft ook traditionele Chinese gerechten in zijn menu opgenomen.

Misschien kunnen de resultaten van het onderzoek al meteen dit weekend van pas komen. Dan brengt de Chinese president Xi Jinping namelijk een tweedaags bezoek aan ons land.

Karaoke

Los van weetjes als dat Chinezen meer van winkelen, computeren en zingen (karaoke!) houden en minder van huisdieren en buitenlandse vakanties, zijn er ook meer fundamentele verschillen. Belangrijk is de drang naar competitie van de Chinezen, zegt Lampert, terwijl Europeanen meer de samenwerking zoeken.

"Door hard te werken kunnen Chinezen zich opwerken en groeit de middenklasse. Dat hogerop komen is erg belangrijk in de Chinese cultuur", zegt Lampert. "Dat heeft voor een deel ook te maken met de enorme omvang van de bevolking. Je moet toch meer je best doen om op te vallen."

Nietsdoen

Niet voor niets kiest slechts 11% van de ondervraagden in de volksrepubliek voor 'nietsdoen' als favoriete activiteit. In Europa is dat 34%.

De drang om hogerop te komen komt ook naar buiten op de stelling 'een van de mooiste dingen in het leven is iets nieuws kopen'. Van de Chinezen is 61% het daarmee eens, tegen 35% van de Europeanen.