Nieuws/Binnenland

Kunst op Klompen

De prachtige kop van Drenthe herbergt een van de leukste musea van de bij bezoekers geliefde provincie. Het Internationaal Klompenmuseum in Eelde is, naast beheerder van een regelrechte cultuurschat en de meest uitgebreide collectie klompen ter wereld, ook de plek bij uitstek om de allermodernste klompen te zien. De kunstzinnige en kleurrijke tentoonstelling "Klompen appArt' laat dit jaar juist die kleurrijke toekomst zien.

Urker vissers, boeren; klompenliefhebbers zijn overal. De ervaren dragers rijden er zelfs nog mee op de trekker of in de auto. Klompen voor mannen en vrouwen in alle soorten en maten zijn zorgvuldig in de Eelder collectie bijeengebracht.

Oeroude en gloednieuwe

In het Internationale Klompenmuseum zijn zowel oeroude klompen uit Rotterdam te zien van rond 1280, tot gloednieuwe die net gemaakt zijn voor de nieuwe tentoonstelling met moderne kunst Klompen appArt. "Ons museum biedt dus naast wat er was, en wat bewaard is gebleven, een fraai podium aan wat er gelukkig nog altijd is", vertelt bestuurslid van het Klompenmuseum Bertus van den Hof, namens de tientallen museumvrijwilligers.

Historische waarde

Het unieke houten schoeiselmuseum komt voort uit de vermaarde klompencollectie van de broers Eiso (1916 - 1977) en Egbert Wietzes (1925 - 1988), de laatste klompenmakers van Eelde. Zij beseften al vroeg dat hun eigen handwerk, en zeker ook dat van vele anderen, uit alle windstreken grote historische waarde had. Naast hun eigen producten vergaarden ze talloze meesterstukken van al even vaardige collega's vanuit het hele land en ver daarbuiten.

Symbool Nederland

De verzamelaars hadden toentertijd al goed voorzien dat een toekomst met algemeen gedragen klompen helemaal niet vanzelfsprekend meer zou zijn. Maar de klomp bleef toch, en hoe! In Nederland zijn tegenwoordig nog altijd dertien klompenmakers actief, van Eenrum (Groningen) tot Heinkenszand (Zeeland). Zij maken het schoeisel dat in de hele wereld samen met de tulp bij uitstek bekend werd als het symbool van Nederland. Maar zeker ook België, Frankrijk en Duitsland kennen klompen en zelfs in Spanje wordt het houten schoeisel nog gemaakt en gedragen. Mooie exemplaren uit 43 landen en streken zijn volop in het museum te zien.

Internationaal

Door nadrukkelijk te kiezen voor de naam Internationaal Klompenmuseum wordt in Eelde nog eens extra gewezen op het bij het grote publiek wellicht minder bekende bredere karakter van de collectie van 2400 paar. Zeker niet alleen de standaard gele klompen staan in de rekken. Zo is een belangrijke collectie Franse klompen aanwezig.

 

Klompenschat

De liefst zeshonderd paren tellende unieke verzameling van de Franse klompenverzamelaar monsieur Melin uit St. Denis en Bugey werd een aantal jaren geleden wonderwel in een keer, met hulp van vijf fondsen, verworven. Dat was een zeer bijzonder avontuur voor de Drentse klompenliefhebbers: "Onder het genot van een wijntje werd erover gesproken, met de verzamelaar die er af wilde", vertelt Van den Hof. Uiteindelijk kwam men eruit en werd de klompenschat naar ons land gebracht. "Prachtig dat het nu in Nederland is."

Modern gezicht

Met de nieuwe tentoonstelling laat het museum in het jaar dat Nederland tweehonderd jaar een koninkrijk is zien dat klompen zeker ook een modern gezicht hebben. Van den Hof: "We willen kunstenaars laten zien wat er allemaal met de klomp gedaan kan worden. Dat doen we met een knipoog. We roepen sowieso mensen op meer te doen met dat oersterke beeld van de vorm van de klomp."

Engelengeduld

De meest bijzondere klompen reizen regelmatig de hele wereld over. Zo waren er pronkstukken te zien in de Verenigde Staten, Duitsland en ook in Wenen stonden ze opgesteld. Naast Eelde waren ze in eigen land te zien in plaatsen als Broek op Langedijk en Slagharen en in het Hiltonhotel op Schiphol. Het onderzoek gaat ondertussen ook altijd door. In het depot worden de klompen met engelengeduld nauwkeurig beschreven, gefotografeerd en wordt de informatie in de computer ingevoerd.

Onverwoestbaar

Voorzitter Wim Hoogers van het eigenzinnige museum hoopt dat de eeuwenlang juist onverwoestbare klomp niet deze eeuw in de al te letterlijke zin van het woord een museumstuk wordt: "Nee, wij willen echt aandacht blijven geven aan de klomp en betrekken daar ook bijvoorbeeld bewust kunstenaars bij om het een toekomst te geven." Heeft de klomp die toekomst? "We hopen dat er in ons land toch wel vijf klompenmakers over zullen blijven. Het is ook zo belangrijk dat het ambacht behouden blijft. Dat deel van onze geschiedenis dreigt op termijn anders toch te verdwijnen."

www.klompenmuseum.nl