Nieuws

Consullende

Heeft u tijdens uw vakantie wel eens bij een Nederlandse ambassade of consulaat moeten aankloppen? Ik ben erg benieuwd naar uw ervaringen. Zijn onze vertegenwoordigers over de grenzen vooral goed in het wegslurpen van dure alcoholica of tonen ze zich een steun en toeverlaat voor getroffen landgenoten?

Ik vrees het ergste, want in de verhalen over berovingen kwam ik al de nodige sneren richting deze diplomaten tegen. Bij de deur weggestuurd, gewoon drie dagen lang de telefoon niet opnemen of een vreselijk arrogante behandeling, het schijnt schering en inslag te zijn. Een verbolgen lezeres stuurde mij zelfs een link naar een bericht over de gedeclareerde champagnekosten van de ambassade in Parijs: 14.000 euro.

Ambassades en consulaten zijn natuurlijk vooral ons visitekaartje in het buitenland; nodig voor internationale en handelscontacten. Maar de medewerkers hebben ook de taak, het staat zwart op wit, om de belangen van Nederlanders in het buitenland te behartigen. En aangezien onze vertegenwoordigingen elders per jaar zo’n 500 miljoen euro kosten, mag dat goed gebeuren ook.

En daar lijkt veel willekeur in het spel, afhankelijk van de inzet en luim van de diplomaten ter plekke. Loopt de één in geval van een vermissing of ongeval de deur plat bij de getroffen vakantieganger, de ander trekt zich terug in een ivoren toren en verwijst star naar de regeltjes.

Jaren terug sprak ik eens een Nederlands stel dat vanwege een verlopen visum en dus dito ticket in een Thais uitzetcentrum was beland. Ze moesten op de grond slapen en kregen water met krioelende wurmpjes erin. Natuurlijk: eigen schuld, dikke bult, en je kunt niet verwachten dat een ambassade (lees: de overheid) voor al jouw kosten en slordigheden opdraait. Maar een beetje coulance mag toch wel worden verwacht.

En dus ben ik benieuwd naar uw ervaringen. Welke ambassadeur of consul verdient een compliment en wie zou met pek en veren terug moeten naar Den Haag? En waarom? Wat voor ellende is u overkomen en hoe werd er op gereageerd? Ambassademedewerkers mogen natuurlijk ook reageren… Allemaal op checkpoint@telegraaf.nl of Twitter: @MarjoleinSchip