Nieuws

Webshopper wil spullen zelf halen

De consument haalt zijn online aankopen het liefst op in een winkel. Bijna de helft geeft daar de voorkeur aan om zo verzendkosten te omzeilen. Nog eens een kwart geeft aan het spul graag nog dezelfde dag te willen gebruiken, terwijl 10 procent het makkelijker vindt boodschappen op te halen zodat hier thuis niet op hoeft te worden gewacht.

Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van Accenture en Hybris (software) bij ruim 1500 consumenten in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.

Forrester Consulting ondervroeg mensen die zowel online als in fysieke winkels aankopen doen. Bijna driekwart vindt het cruciaal om te weten of online bestelde goederen in de winkel op voorraad liggen. De website moet daar informatie over verstrekken. Maar juist op dit punt schieten veel winkels tekort, met als gevolg dat ze klandizie missen.

Het blijkt echter heel lastig om een actueel beeld te krijgen van de voorraden in winkels en distributiecentra. Helemaal moeilijk wordt het om klanten via verschillende kanalen een naadloze winkelervaring te bieden. Veel winkelketens proberen dat, maar stuiten in de praktijk op enorme problemen.