Nieuws/Binnenland
985239
Binnenland

ACHTERGROND

Reacties op artikel verzekeren solozeilreis

Op het artikel in de Vaarkrant over het verzekeren van een solo zeiltocht over de oceaan kregen we veel lezersreacties. De meeste mails waren positief, maar er waren ook lezers bij die kanttekeningen plaatsten bij de eisen van verzekeraars.

Kees Koomen vaart al 40 jaar met een verbouwd sloepje van 5.50 meter. In 1982 werd dit sloepje na een ingrijpende verbouwing en restauratie weer te water gelaten en sinds die tijd heeft Koomen ruim 20.000 mijl in hoofdzaak singlehanded langs de kust en op zee gevaren. Het scheepje is al die tijd verzekerd geweest bij de FBTO. In 2004 zeilde Koomen solo naar de Azoren. “Toen ik de FBTO opbelde met de vraag of ze het scheepje dan in ieder geval W.A. wilden verzekeren omdat een heleboel havens eisen dat je een aansprakelijkheidsverzekering hebt, luidde de reactie dat zij probleemloos zonder bijkomende kosten voor dat jaar een volledige all risk verzekering extensie richting Azoren wilden verzekeren. Kennelijk had ik een goede reputatie bij de FBTO. Afgelopen zomer ruim 1700 mijl gevaren tijdens een Round Britain Challenge. Ook geen probleem voor de verzekering. Je kunt eventueel besluiten om alleen een WA verzekering en een passende reisverzekering af te sluiten en het risico van schade aan het schip zelf te dragen. “

Peter van den Bergh

Een heel andere reactie kregen we van Peter van den Bergh. “Ook een mooie, Pantaenius. We hebben een nieuwe boot gekocht in 2012, verzekeringspremie voor deze 57 ft zeilboot is 10.000 euro per jaar met dekking voor de wereld. We hebben 5000 euro eigen risico, dus je claimt nooit wat want bijna alles zit onder de 5000 euro. En dan komt de allermooiste. We hebben de boot naar Panama gezeild (in een Marina die bewaakt is) en dan is de boot niet verzekerd als we die daar laten liggen om voor 2 maanden naar Europa te gaan. Kortom, geen verzekering, of een aansprakelijkheid is veel goedkoper dan deze "non" dekking.”

Eugene de Witte

Eugene de Witte is daarentegen weer erg enthousiast over deze verzekeraar. “Vele jaren verzekerd geweest bij Pantaenius en voor een premie die concurrerend is voor andere, minder in watersport georienteerde/gespecialiseerde verzekeraars. Ik kan sterke staaltjes vertellen over de perfecte wijze waarop deze verzekeraar omgaat met claims. En dat is belangrijker dan de premie hoogte denk ik. Er is een duidelijk verschil waar te nemen tussen Panteanius Engeland en Duitsland. Duitsland is flexibeler en levert beter maatwerk. Er kan zeker onderhandeld worden, zowel over de premie als over het te verzekeren gebied.''

,,Ik kreeg voor dezelfde premie een uitbreiding van het zogenaamde groot vierkant tot aan Egypte. Om het Suez kanaal door te varen zou ik alleen behoeven te bellen of te mailen en zonder additionele premie twee weken permissie verkrijgen. Voor mijn reis verder dan de Canarische Eilanden diende ik twee weken tevoren te informeren. Afhankelijk van het seizoen en de bestemming zou ik een premie toeslag krijgen. Ik kreeg geen enkele belemmering voor alleen varen mee. Mijn laatste schip was daar verzekerd vanaf 1997 tot afgelopen jaar.

Tom Dorland

Tom Dorland verkocht acht jaar geleden zijn boot van 12 meter.” Heb 25 jaar gevaren en er 7 jaar op gewoond. Ik was verzekerd bij Interpolis (wereld dekking buiten groot vierkant). Ik heb tweemaal schade gehad: eenmaal door brand  en een keer geraakt door een sleepboot in de sluis. Alles is netjes betaald. Ik had wel een eigen risico ‘buiten groot vierkant’ van 10.000 euro en er zijn aanvullende eisen, maar die zijn er ook voor je eigen veiligheid.