Nieuws/Binnenland
98528
Binnenland

TEST: nieuwe Suzuki Swift behoudt zijn guitige uiterlijk

VLIEGGEWICHT

— De Suzuki Swift heeft altijd goed gescoord door zijn guitige koetswerk en leuke rij-eigenschappen. De nieuwe versie moet het minder hebben van zijn uiterlijk, maar meer van het zeer lage gewicht dat voordelen biedt qua verbruik en kosten. Eind april staat deze vlieggewicht bij de dealers, voor prijzen vanaf 15.499 euro.

De nieuwe Swift heeft nog altijd een aantrekkelijk design en is een stuk lichter geworden.

De nieuwe Swift heeft nog altijd een aantrekkelijk design en is een stuk lichter geworden.

De Suzuki Swift heeft altijd goed gescoord door zijn guitige koetswerk en leuke rij-eigenschappen. De nieuwe versie moet het minder hebben van zijn uiterlijk, maar meer van het zeer lage gewicht dat voordelen biedt qua verbruik en kosten. Eind april staat deze vlieggewicht bij de dealers, voor prijzen vanaf 15.499 euro.

De nieuwe Swift heeft nog altijd een aantrekkelijk design en is een stuk lichter geworden.

De nieuwe Swift heeft nog altijd een aantrekkelijk design en is een stuk lichter geworden.

De nieuwe Swift komt alleen als vijfdeurs, want dat is de meest populaire carrosserievariant in het B-segment. Hij zal het daarin moeten opnemen tegen auto’s als de Ford Fiesta, de Peugeot 208, de Renault Clio, de Nissan Micra en de Citroën C3. Dat zijn geen kleintjes meer, want de gemiddelde lengte is inmiddels 4 meter. De Suzuki doet daar met 3,84 meter niet aan mee. Hij is 1 centimeter korter en 1,5 centimeter lager dan voorheen, maar wel 4 centimeter breder en de wielbasis is 2 centimeter langer. Het meest opvallende is zijn lage basisgewicht van maar 815 kilogram. Dat is ruim 100 kg minder dan zijn voorganger en grofweg 200 kg lichter dan de concurrentie, waardoor hij tientjes per maand voordeliger is in de wegenbelasting.

In het interieur worden speelse elementen afgewisseld met stemmige kleuren. Het materiaal bestaat uit harde kunststoffen die redelijk strak in elkaar zitten. De bouwkwaliteit is goed en de zitpositie biedt genoeg variatie. Op de achterbank houdt een volwassene van 1,80 meter een centimeter of drie over tot de voorstoelen en ongeveer vijf tot aan het dak. De kofferbak heeft nu een inhoud van 265 liter en dat is 54 liter meer dan zijn krappe voorganger had.

De Swift wordt op gang gebracht door een 1.2-viercilinder met 90 pk of een 1.0 Boosterjet driecilinder turbomotor met 112 pk, die er vanaf 17.999 euro is. Beide zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en optioneel met een automaat. Er zijn drie uitvoeringen: Comfort, Select en Stijl. Airconditioning hebben ze allemaal, maar Select is de meest interessante uitvoering met stoelverwarming, een achteruitrijcamera, 16-inch lichtmetaal en paringsmogelijkheden voor de smartphone. Voor een navigatiesysteem, adaptieve cruise control, een noodremsysteem en een rijstrookassistent is de Stijl noodzakelijk. Beide krachtbronnen zijn als milde hybride leverbaar. In een extra accu wordt energie opgeslagen tijdens het afremmen, waarmee een extra krachtige start- annex hulpmotor assisteert bij het accelereren. Dat scheelt weer wat CO2, maar dan kost een Swift wel 20 mille

Als 1.0 Boosterjet Smart Hybrid weet de Swift wel indruk te maken. In negatieve zin door zijn forse prijs van 20.499 euro. Maar met 112 pk en 170 Nm komt hij meer dan goed vooruit. De vijfbak laat zich ontspannen vanuit de pols bedienen en de hogere versnellingen zijn vooral gemaakt om benzine te sparen. Het verbruik is in theorie 1 op 23,3 en in de praktijk is 1 op 20 haalbaar.

Door zijn soepele ophanging is het ook een comfortabele stadsauto die weinig moeite heeft met oneffenheden. Door de kleine draaicirkel is hij eenvoudig te manoeuvreren in krappe situaties en dat gaat licht, precies en met een goede communicatie tussen voorwielen en de vingertoppen. Hij biedt zowaar een enigszins sportieve rijervaring, al was het maar doordat hij serieus hoge bochtsnelheden kan halen. Het jongere deel van de doelgroep zal ervan smullen.

Eind april staat de Swift bij de dealers en dit jaar moet hij nog 1600 handtekeningen scoren. Dat lijkt realistisch, want het is weliswaar niet de goedkoopste of ruimste auto in deze klasse, maar hij onderscheidt zich wel door een laag gewicht en leuke rijeigenschappen.