Nieuws/Binnenland

Alcoholslot in de war

Joep*heeft een alcoholslot in zijn auto. Dat betekent dat hij voor het rijden moet blazen. Meet het alcoholslot een te hoog alcoholpromillage, dan start de auto niet. Joep heeft het alcoholslot volledig aan zichzelf te danken, omdat hij met alcohol op reed.

Toen het slot in zijn auto werd gezet, heeft Joep een uitgebreid handboek met uitleg van de werking gekregen. Daarin leest hij dat hij ook moet oppassen met etenswaren en oplosmiddelen waarin alcohol zit. Het apparaat meet namelijk niet alleen bloedalcohol, maar ook mondalcohol. Gaat Joep vier keer in de fout, dan is hij zijn rijbewijs alsnog kwijt.

Door schade en schande leert Joep hoe het slot werkt. Hij eet een keer een banaan en blaast een te hoge alcoholwaarde. Twee energydrankjes hebben hetzelfde effect. Hij leest het handboek over het alcoholslot nu heel goed door en let vervolgens goed op. Maar tot zijn schrik blaast hij op een gegeven moment weer te hoog. Dit nadat hij met dichte ramen zijn ruiten met ruitenwisservloeistof heeft gesproeid. Hij vindt dat dit niet voor zijn verantwoordelijkheid mag komen. Het handboek zegt namelijk dat je geen alcoholdampen moet vrij laten in de auto zelf. Dat heeft hij niet gedaan. Hij heeft de ruiten aan de buitenkant gesproeid. Bovendien is zijn blaastest kort daarop alweer beneden de grenswaarde. Zo'n snelle afbraak van alcohol kan niet volgens hem.

 

Hij klaagt hierover bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Het CBR legt namelijk het alcoholslotprogramma op. Zij doen navraag bij de leverancier van het alcoholslot over de situatie van Joep. De leverancier zegt echter dat normaal gebruik van ruitenwisservloeistof geen hoge blaaswaarde kan veroorzaken. Het CBR laat dit Joep weten. Daarmee is de kous af, maar niet voor Joep. Hij stapt naar de Nationale ombudsman. Wij stellen voor Joeps auto te laten testen om te zien of zijn verhaal klopt. Dit gebeurt in bijzijn van een nuchtere Joep, medewerkers van de ombudsman en een medewerker van het CBR. De ruiten worden gesproeid met dichte ramen en Joep blaast. De waarde komt ruim boven de grenswaarde uit.

Voor de ombudsman staat buiten kijf dat rijden met te veel alcohol op een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid. Dat de overheid iemand een maatregel oplegt om te controleren dat hij niet met alcohol op achter het stuur zit, past daarbij. Wel vindt de ombudsman dat het CBR in dit geval wel heel stellig was in haar aanname dat de ruitenvloeistof niet kon zorgen voor Joeps hoge blaaswaarde. Zij hadden ook eerder die test met zijn auto kunnen uitvoeren hiervoor. Het CBR zegt nogmaals naar Joeps zaak te kijken. Ook vragen zij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de effecten van bepaalde stoffen op de werking van het slot te testen.

 

*Gefingeerde naam