Nieuws
988617
Nieuws

Ermini SeiOttoSei: stiekem heel veel historie

Het Italiaanse sportwagenmerk Ermini stuurde in oktober 2012 enkele computerfoto’s de wereld in van een lichtgewicht sportwagen met middenmotor en uiteraard Italiaanse styling. Op de Autosalon van Genève is deze Ermini SeiOttoSei voor het eerst in het echt te bewonderen.

Pasquale Ermini

Ermini Automobili is een merkje met stiekem heel veel historie. Het werd oorspronkelijk opgericht in 1932 door de Italiaanse racewagenmonteur Pasquale Ermini. Hij lanceerde verschillende kleine sportwagens en coupés en schreef in de racerij verschillende overwinningen op zijn naam. De laatste auto was de Ermini 357 Sport 1500cc uit 1955. Een jaar later werd de productie en ontwikkeling stilgelegd, vanwege gezondheidsproblemen van Ermini. Die waren zo ernstig, dat het bedrijf in 1962 haar deuren moest sluiten. Meer dan een halve eeuw later wordt er nieuw leven in het Ermini-verhaal geblazen door de Italiaan Alessandro Ercoli. Hij kocht in 1971 een Ermini 357 Scaglietti en raakte zo in love dat hij besloot om iets te gaan doen met het merk. Inmiddels gaat het kleine sportwagenmerkje door het leven als Ermini Automobili Italia S.r.l en is de thuisbasis gevestigd in Florence.

686

De modelnaam van deze Ermini is het Italiaanse woord voor de cijfers 686, in het Italiaans geschreven als SeiOttoSei (zes-acht-zes). De kleine sportwagen is getekend door Giullio Cappellini. Naast een Italiaans design had Cappellini ook een extreem laag gewicht voor ogen, vandaar dat hij materialen als carbon en aluminium heeft gebruikt. Het wagengewicht bedraagt hierdoor slechts 686 kilogram (vandaar de naam).

315 pk

Een eigen motor ontwikkelen is te kostbaar, daarom maakt Ermini gebruik van een 2,0 liter viercilinder turbomotor van Renault. In totaal goed voor 315 pk. Ermini koppelt hem aan een sequentiële zesbak die de achterwielen aandrijft. Aangezien de sportwagen extreem licht is, sprint hij in minder dan 3,5 tellen naar de 100 km/h. De topsnelheid is gelimiteerd op 270 km/h.