Nieuws/Binnenland

De geheimen achter wereldwonderen

De wereld kent vele indrukwekkende bouwwerken. Achter deze wereldwonderen schuilen bijzondere verhalen waar de gemiddelde toerist geen weet van heeft. We delen er een paar met u.

Taj Mahal, India

Volgens de legende liet opdrachtgever Shah Jahan de handen afhakken van de mannen die de Taj Mahal voor hem hadden gebouwd om te voorkomen dat ze ooit nog zoiets indrukwekkends zouden bouwen. Of dit verhaal op waarheid berust is niet te achterhalen. Wat wel een feit is, is dat de minaretten aan weerszijden van het mausoleum bewust iets naar buiten overhellen zodat ze bij een eventuele aardbeving niet op de indrukwekkende koepel vallen.

 

Eiffeltoren, Frankrijk

Meneer Eiffel, die de toren liet bouwen ter ere van de Wereldtentoonstelling in 1889, was de eerste die de 1710 treden betrad toen het bouwerk af was. Met zijn 324 meter was de toren een perfecte radioantenne voor de Duitsers die er gecodeerde boodschappen vandaan stuurden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tegenwoordig wordt het bouwwerk elke zeven jaar opnieuw in de verf gezet om roesten te voorkomen, daar is 50 ton verf per keer voor  nodig.  

Angkor Wat, Cambodja

Dit tempelcomplex werd in 35 jaar opgebouwd door meer dan 300 duizend arbeiders. Dit was uitzonderlijk snel, de bouw van de meeste grote tempelcomplexen nam meer dan honderd jaar in beslag. Angkor Wat is het grootste religieuze complex ter wereld en is zo immens dat het waar te nemen is vanuit de ruimte. Alle drieduizend nymfen (apsara) die in de tempelmuren zijn gekerfd zijn uniek en hebben een van 37 verschillende haarstijlen.

 

Machu Picchu, Peru

De  antieke stad in het Andes-gebergte werd gebouwd, bewoond en  weer verlaten binnen een periode van minder dan honderd jaar. Tijdens de bouw gebruikten de Inca's geen wielen om de immense stenen te verplaatsen, onderzoek lijkt uit te wijzen dat de blokken met de hand de heuvels op werden gezeuld. Er zijn slimme bouwtechnieken gebruitk om de impact van aardbevingen te verkleinen; zo werd er geen cement gebruikt tussen de stenen zodat ze de ruimte hadden om te bewegen en weer op hun plaats te schuiven bij een eventuele aardbeving.

 

 

Bron: Lonely Planet