Nieuws

Officieel: Citroën C5 Crosstourer

Citroën krijgt zijn eigen RXH, CountryTourer, Allroad, Alltrack in de vorm van de Crosstourer, maar op vierwielaandrijving hoeft niet te worden gerekend. De versie is gebaseerd op de stationwagonvariant van de C5.

De C5 Crosstourer beschikt over de uiterlijke kenmerken van zijn concurrenten, dus verbrede zijpanelen, dakdragers (matgrijs), grotere wielen (18 inch in mat grijs), aangepaste buitenspiegelkappen (verchroomd) en onderrijbescherming (geborstelde aluminiumkleurig. Daar voegt de C5 nog Hydractive III+-vering aan toe en dat laatste vormt pas het onderscheidende vermogen binnen deze klasse. De Citroën is in staat om de bodemvrijheid te laten variëren. Afhankelijk van de snelheid kan de carrosserie hoger op de wielen worden gezet. In de eerste stand neemt de bodemhoogte met 6 cm toe wanneer de snelheid onder de 10 km/h blijft. Tot 40 km/h is de koets nog altijd 4 cm hoger te zetten. Overigens kan de carrosserie bij stilstand ook worden verlaagd, wat dan weer makkelijk is bij laden en lossen.

Bijtelling

De Hydractive III+-vering is met uitzondering van de basisdieselmotor standaard. Dat betekent dat er ook een versie met 20 procent bijtelling op de markt komt. De prijzen zijn nog niet bekend.