Nieuws

'Opnieuw slecht jaar voor modebranche'

Consumenten hebben vorig jaar opnieuw minder aan kleding en schoenen besteed. Dat constateert marktonderzoeksbureau GfK dinsdag aan de hand van de modeaankopen gedaan door een panel van 12.500 consumenten.

Aan schoenen werd in totaal 5 procent minder gespendeerd dan in 2012. Naast het lage consumentenvertrouwen, speelde ook het aanhoudende winterweer in de eerste maanden van vorig jaar de modebranche parten. Vooral damesschoenen gingen minder over de toonbank.

Ook van bovenmode werd voor 6 procent minder gekocht en de markt voor bodyfashion (onderkleding) liet een daling zien van 4 procent. Binnen bovenmode was het met name de kindermode die het slecht deed. Bij bodyfashion viel de grootste min te noteren in het damessegment.

In 2012 was er volgens GfK ook al sprake van dalende verkopen in de modebranche. Het zijn vooral speciaalzaken die de verkopen zien teruglopen.

Online werden afgelopen jaar wel goede zaken gedaan. De bestedingen aan schoenen via het internet stegen met 17 procent. In de bovenmode werd online een plus van 18 procent behaald. De internetverkopen aan bodyfashion kwamen 15 procent hoger uit.

Volgens GfK worden inmiddels 13 procent van de uitgaven aan schoenen via het internet gedaan. Het onlinekanaal van de bovenmode is goed voor 12 procent van de markt. En bij bodyfashion ligt dit percentage op ruim 14 procent, aldus het onderzoeksbureau.