Nieuws/Wat U Zegt

'Een voorbeeld van frauderende zorg'

Zorgverzekeraar CZ gaat in samenwerking met het NZa frauderende zorgverleners harder aanpakken. Dat werd tijd, vindt Bert Osendarp uit Herten. "Vrijwel elke Nederlander kan daar wel een verhaal over vertellen." Hier leest u het zijne...

"Mijn vorige tandarts declareerde bij een eenvoudige tandsteen verwijdering altijd het dubbele bedrag voor een extra behandeling van die tandsteen. Een van de redenen om van tandarts te veranderen.

Omdat er vanuit de zorg op wordt aangedrongen om als patiënt wat kritischer te zijn door bijvoorbeeld  bij meerdere tandartsen een offerte aan te vragen, vroegen mijn vrouw en ik naast die van onze eigen tandarts bij twee anderen ook een begroting op. Voordien werd de afspraak gemaakt, dat het in kaart brengen van de meest noodzakelijke mondzorg vrijblijvend zou zijn. Wij ontvingen ook geen rekeningen, wel offertes die elkaar duizenden euro’s ontliepen. Duizenden euro’s!

Onze –eigen- tandarts spande daarbij de kroon. Pas later kwamen wij er achter, dat deze tandarts in tegenstelling tot de afspraak toch twee consulten in rekening had gebracht. Niet zoals gebruikelijk, door de nota naar ons te sturen, maar ditmaal rechtstreeks naar onze zorgverzekeraar. Ik heb daar de tandarts over aangeschreven en de zorgverzekeraar tot tweemaal toe, met overlegging van vorige nota’s en de betalingen daarvan door ons. Om aan te tonen dat de tandarts ditmaal achter onze rug om kosten rechtstreeks had gedeclareerd.

Dat werd door onze zorgverzekeraar pas na een aangetekende brief afgedaan met en telefoontje. Zo lang zorgverzekeraars klachten van hun eigen klanten niet serieus nemen, daar zelfs aanvankelijk niet op reageren, zal het uitbannen van misbruik door zorgverleners nog een lange weg zijn."

Wij zijn benieuwd naar úw ervaringen.