Nieuws

Rampjaar voor recreatievaart

Het aantal ongelukken op het binnenwater met speedboten, zeiljachten en sloepen is de afgelopen jaren explosief gestegen.

Werden in 2008 nog 198 ongevallen met recreatievaartuigen geregistreerd, in 2012 was dat al opgelopen tot 473. Het afgelopen jaar was zelfs een absoluut rampjaar voor de watersport.

Dat blijkt uit cijfers die Rijkswaterstaat op aanvraag van De Telegraaf verzamelde over de periode 2008-2012. Daarbij gebruikte de waterbeheerder meldingen die door de politie- en inspectiediensten in de zogenoemde Landelijke Scheepsongevallen (SOS) databank worden gezet.

Doden

Bij de aanvaringen vielen 24 dodelijke slachtoffers. Nog niet in de databank opgenomen, maar al wel bekend is dat 2013 een absoluut rampjaar voor de recreatievaart was. Er vielen acht doden. Trieste dieptepunten waren het omkomen van twee oudere echtparen in het Friese Grou en Zeeuwse Wemeldinge, respectievelijk in juni en augustus. In beide gevallen als gevolg van een aanvaring.

Bij de Nationale Politie wil men niet reageren op de dramatische cijfers. „We kunnen hier niets over zeggen omdat we niet weten wat de achterliggende redenen zijn van de stijging”, zegt een woordvoerder.

Ondanks de stijgende ongevalcijfers denkt het Watersportverbond niet dat rivieren, kanalen en plassen bijzonder gevaarlijk zijn. Directeur Maurice Leeser wijst op de grote drukte in het vaarseizoen dat traditioneel begint met de tentoonstelling Hiswa, over twee weken. „Afgezet tegen het wegverkeer is het aantal ongevallen zelfs zeer laag”, vindt de voorman van de watersporters. Hij waarschuwt voor paniekvoetbal om het binnenwater veilig te maken. De meeste watersporters zijn volgens Leeser goed opgeleid. Extra maatregelen zouden er wat het Watersportverbond betreft alleen mogen komen na gedegen onderzoek.

Recent onderzoek van de brancheorganisatie laat zien dat het aantal recreatievaartuigen de laatste jaren zich iets lijkt te stabiliseren om en nabij de 520.000 tegenover een aantal van 1,5 miljoen watersporters. De cijfers in SOS zijn overigens nog verre van compleet. Volgens het Watersportverbond wordt lang niet elke aanvaring gemeld. Ook ontbreken in de databank belangrijke gegevens zoals de opleiding van betrokken schippers.