995663
Nieuws

Stoffen schuifdak optioneel

Peugeot 108 volgt 107 op

Peugeot reageert meteen op de onthulling van de nieuwe Renault Twingo door de 107-opvolger voor te stellen; de 108. Een compleet nieuw autootje voor het drukbevochten A-segment waarmee Peugeot succes hoopt te halen met een meer volwassen design, zuinige motoren en verschillende personaliseringsmogelijkheden.

Trio

Opnieuw maakt de 108 onderdeel uit van het bekende trio van Peugeot, Citroën en Toyota. De compleet nieuwe auto’s van Toyota en Citroën (respectievelijk de Aygo en C1) zullen zich al vrij snel laten zien, maar een exacte datum is nog niet bekend. De Toyota en Citroën komen in ieder net als de Peugeot 108 als drie- en vijfdeurs op de markt. Dat is een verschil met bijvoorbeeld de nieuwe Renault Twingo die alleen als vijfdeurs in de verkoop gaat.

Groter, zwaarder

Qua afmetingen is de 108 ietsje groter dan de 107. Hij meet voortaan 3,47 meter in de lengte, terwijl de 107 een lengte had van 3,43 meter. De 108 is verder 1,62 meter breed (107 was 1,63 meter) en is ten opzichte van de 107 zwaarder. Zo heeft de A-segmenter voortaan een gewicht van 840 kilogram, tegen 785 kilogram van de 107. De bagageruimte heeft een inhoud van 196 liter, maar als de rugleuning van de achterbank platgelegd wordt, ontstaat er 750 liter laadruimte.

Stoffen schuifdak

De 108 krijgt van Peugeot een meer volwassen uiterlijk. Aan de voorzijde heeft hij verschillende overeenkomsten met de onlangs gelanceerde 308 en 2008. Aan de achterzijde krijgt de 108 een zwarte glazen achterklep en forse achterlichten. Optioneel is een groot stoffen schuifdak dat middels een knop elektrisch te openen is. Zo ontstaat er een opening van maximaal 80 centimeter breed en 76 cm lang. Als het dak geopend wordt, komt een windgeleider automatisch omhoog om zo luchtwervelingen tegen te gaan. De naam van het dak luidt ‘Top’ en is bedacht om een alternatief te bieden voor bijvoorbeeld de Fiat 500C die ook met een stoffen schuifdak leverbaar is.

Thema's

We noemden al eerder dat Peugeot inzet op personaliseringsmogelijkheden. Daarvoor heeft de Franse autobouwer niet alleen verschillende uitrustingsniveaus zoals Active en Allure maar ook thema’s bedacht met namen als Dressy, Dual, Kilt, Diamond, Barcode, Sport en Tattoo. Ieder thema bestaat uit bestickering voor de carrosserie en spiegelkappen. Voor het interieur geldt hetzelfde, want ook daarvoor heeft Peugeot diverse thema’s bedacht. Binnenin vinden we een 7 inch groot touchscreen. Met dit aanraakscherm kan de bestuurder zaken als de radio en boordcomputer bedienen, maar ook de telefoon koppelen via BlueTooth of via MirrorScreen. Laatstgenoemde werkt met de zogeheten MirrorLink-technologie waarmee het touchscreen in de auto de bediening van de telefoon overneemt. Zaken als een achteruitrijcamera, Climate Control en Keyless Entry & Start zijn optioneel.

Benzinemotoren

De koper kan straks kiezen uit twee benzinemotoren. Een 1.0 VTi met 68 pk gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak vormt de instapper. Deze uitvoering heeft een CO2-emissie van 88 g/km, genoeg voor 14 procent bijtelling. Een vijftraps automaat voor de 1.0 VTi is optioneel, maar dan heb je zakelijk gezien 20 procent bijtelling. Nieuw is de 1.2 VTi PureTech met 82 pk, eveneens met 20 procent bijtelling.

Zomer

De Peugeot 108 beleeft zijn debuut op de Autosalon van Genève begin maart. In de zomer arriveert hij bij de dealers. Wat hij moet kosten, is nog niet bekend. De huidige driedeurs 107 heeft in ieder geval een prijskaartje van 9.890 euro.