995668
Nieuws

McLaren 650S biedt vooral veel meer

De McLaren 12C begint aan zijn tweede leven, maar wel onder een andere naam. Vanaf maart is er de 650S, voorzien van 25 pk méér vermogen, een verbeterde aerodynamica, méér mechanische grip en dat alles voor een relatief aantrekkelijke méérprijs.

Feitelijk druist de 650S tegen de filosofie van McLaren in. Het bedrijf verzamelt geen nieuwe ontwikkelingen om die vervolgens in één keer op de sportwagen toe te passen. Elke verbetering die wordt gevonden wordt direct doorgevoerd, zoals de Formule 1-divisie van de Engelse onderneming zijn racewagens meteen verbetert waar mogelijk. Het motto luidt: 'Er is geen finishlijn' ofwel een project is nooit afgerond.

Familiegezicht

Voor de 650S trekt McLaren alle registers open. Het gaat zover dat de aanpassingen niet zijn door te voeren op de reeds geleverde 12C's, zoals eerdere modificaties wel op eerdere exemplaren zijn toe te passen. Zo'n 25 procent van het koetswerk is vernieuwd en al gerestylede koolstofvezel bodypanelen maken deel uit van het totaalpakket, bestaande uit ingrijpende aerodynamische modificaties en technische verbeteringen. Het compleet gerestylede front straalt het nieuwe familiegezicht van McLaren uit, dat alweer met de kleinere P13-sportwagen komend jaar verder wordt aangescherpt. Voor de 650S heeft Frank Stephenson en zijn team zich moeten beperken doordat de basis niet kon worden aangepast. De boemerangvormige lichtunits lijken identiek aan die van de P1, maar zijn zeker niet uitwisselbaar. Ze bevatten nu led-lichttechniek, standaard. Onder de unit heeft Stephenson een luchtroostertje aangebracht, die de koplamp van de nodige koellucht moet voorzien. De roosters eronder kennen een grotere oppervlakte dan voorheen.

Airbrake

Het was de designafdeling niet alleen te doen om een familiegezicht neer te zetten, de redesign van de neus zorgt voor aerodynamische verbeteringen. Om een voorbeeld te geven, onder het front zijn de luchtwervelingen sterk afgenomen. Overall kent de 650S zo'n 40% meer downforce bij een snelheid van 240 km/h dan zijn voorganger. Naast een vernieuwde frontsplitter en een splitter op de flanken komt de grote winst op conto van de hertekende Airbrake, die bij vol gas en op hoge snelheid nu volledig vlak ligt. In vergelijking met de 12C geeft McLaren het nieuwe model, dat nu als Coupé in Aurora Blue wordt getoond en in Tarroco Orange als Spider op de Autosalon van Genève 2014 debuteert, het onderstel tal van aanpassingen die vooral tijdens het rijden op de limiet aan het licht komen. De sportwagen heeft ook minder bodyroll, wat te danken is aan de 22% stijvere veren en andere kalibratie van de dempers en de aanpassingen op het gebied van de aerodynamica. De 650S kent eveneens meer grip, nu de autobouwer asymmetrische Pirelli P Zero Corsa-banden met groter loopvlak en andere structuur monteert. Een vernieuwde set-up van ABS en ESP geven de bestuurder meer vrijheid.

Beademing

De reden dat de 12C-vervanger 650S heet, is heel simpel. Het getal is een verwijzing naar de output van de 3,8 liter V8-motor. De Engelsen hebben er wéér 25 pk extra uit weten te halen. Waar de 12C zijn leven begon met 600 pk en korte tijd later 625 pk richting de achterwielen dirigeerde, daar put de krachtbron nu 650 pk uit de acht cilinders. De ingreep dit maal was minder eenvoudig dan voorheen. Software en beademing zijn de belangrijkste ingrepen om tot de veel hogere output te komen. Vandaar dat deze upgrade niet voor de bestaande 12C-klanten beschikbaar is, zoals de eerste vermogenswinst dat wél was. De sportwagen sprint nu in drie-flat van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid ligt onveranderd op 333 km/h.

BPM

Overigens zonder dat het brandstofverbruik omhoog schiet. Belangrijk om te weten? Niet echt, maar voor Nederland is de BPM gekoppeld aan CO2-uitstoot. Aangezien elke gram enkele honderden euro's belasting betekent, is de brandstofconsumptie feitelijk wel van belang. McLaren noemt een prijsverschil van 25.000 euro tussen de 12C en 650S, exclusief belastingen. Dat brengt de prijs van de sportcoupé op 230.000 euro, de Spider komt op 255.000 euro, exclusief belastingen.

Maart

McLaren, dat al meer dan 3.000 stuks van de 12C Coupé en Spider wist te bouwen, is deze maand met de productie van de 650S gestart. De levering begint volgende maand, meteen na de Autosalon van Genève.

Lees meer in Autovisie Magazine 5 van 27 februari

 

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));Bekijk de video op Autovisie Facebook