Nieuws

Gezond eten

Gezond gourmetten

Gourmetten is een van de gezelligste vormen van eten. Vaak wordt dit gepaard met stokbrood, romige sausjes en vette vleeswaren. Allemaal heerlijk uiteraard, maar voor degene die ook tijdens de feestdagen op de extra kilootjes willen letten heeft VROUW een paar tips voor je op een rij gezet om een gezonde gourmet op tafel te serveren met een paar kleine aanpassingen.

Mager

Kies voor magere vleesproducten zoals biefstuk,tartaar, kipfilet en/of varkenshaas.

Vis is uiteraard ook geschikt voor de gourmet. Je kunt dan het beste voor witte vis kiezen zoals tong, kabeljauw of zeebaars. De bekende tonijn en zalm zijn wat vettere vissen, maar zijn ook zeer geschikt als je aan je figuur wilt blijven denken.

Groente

Wanneer je gaat gourmetten staat het vlees meestal centraal. Je kunt ook uitstekend groente in de gourmetpannetjes doen. Wat denk je bijvoorbeeld van champignons, paprika en uitjes?

Heerlijk ter afwisseling en zo krijg je ook nog extra groente binnen.

Geen zin om groente te snijden ? Een salade is ook hartstikke lekker om bij het gourmetten te serveren.

Roomboter

”De hele plaat lekker invetten met kruidenboter” klinkt dit je bekend in de oren? Natuurlijk weten we ook dat het heerlijk is, maar het is natuurlijk wel behoorlijk vet.

De meeste apparaten hoeven niet eens meer ingevet te worden met olie of boter.

Wanneer je toch de behoefte hebt aan boter, gebruik dan vloeibare margarine, olijfolie of nog beter kokosolie.

Knapperig stokbroodje

Een wit stukje stokbrood zit vol met koolhydraten en calorieën . Je kunt veel beter een bewuste keuze maken en sneetjes speltbrood of zuurdesem kiezen.

Sausjes parade

Bij het gourmetten lijkt soms het eten verstopt onder alle sausjes, deze sauzen zijn meestal ongezond en zitten vol met vet. Wanneer je toch echt een sausje op je bordje wilt, kies dan de rode variant zoals bijvoorbeeld ketchup, curry of nog beter, maak je sausjes zelf!

Wijn

Het is uiteraard heerlijk, een glaasje wijn bij het diner, maar probeer het te beperken en tussen de wijn door glazen water te drinken.

Toetjes

Probeer een zo’n gezond mogelijk dessert te kiezen. Ga bijvoorbeeld voor fruit of een bolletje sorbetijs. Wil je toch een amandelstaaf? Beperk je dan tot een klein stukje en houd je portie onder controle.