995732
Nieuws

Fysieke winkels blijven onmisbaar

Webrooming populairder dan showrooming

Winkeliers die bang zijn voor showrooming, waarbij mensen zich in de winkel oriënteren om vervolgens het product online bij de concurrent aan te schaffen, hoeven zich geen zorgen meer te maken. Webrooming is namelijk meer in zwang. Hierbij gebruikt de consument juist het internet als etalage om zich vervolgens bij een fysieke winkel te vervoegen voor de aanschaf van het product.

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder 5500 consumenten.

De angst bij winkeliers dat hun fysieke winkels slechts als etalage fungeren en dat klanten vervolgens online hun voordeel doen is volgens de bank ‘ongegrond’. Het online oriënteren en vervolgens offline kopen (webrooming) komt veel vaker voor (28%) dan het offline oriënteren en online kopen (showrooming ) dat door 3 procent van de ondervraagden wordt gedaan.

Plezier 74 procent van de consumenten geeft aan niet zonder fysieke winkels te kunnen. De combinatie van advies krijgen (78 procent), het product ervaren (70 procent), plezier hebben tijdens het winkelen (68 procent) en de lokaal aanwezige voorraad (70 procent) zijn belangrijke drijfveren voor fysiek winkelen.GemakEen andere motivatie is het snel in bezit zijn van producten (62 procent). Motieven om online te kopen, liggen vooral op het gebied van gemak (80 procent), transparantie (76 procent), winkelen wanneer het uitkomt (80 procent) en prijs (52 procent).

“Uit het rapport blijkt dat consumenten niet zonder fysieke winkels kunnen. Hiermee wordt de gedachte dat fysieke retailers ten onder zullen gaan aan de opkomst van ‘online’ ontkracht. Het groeipotentieel ligt bij de fysieke retailer die bereid is te investeren in cross channel en hiermee klanten de mogelijkheid biedt te profiteren van het beste dat beide werelden bieden”, vertelt Chris Meijers, Sector Banker Retail van ABN AMRO.