995834
Binnenland

Fijn om verzekerd te zijn?

De verzekeringsbranche timmert aan de weg met de campagne ’Fijn dat we verzekerd zijn’. Om consumenten bewust te maken van de waarde van verzekeringen.

Het zou zeker geen poging zijn om het belabberde imago van verzekeraars op te krikken, zo stelde het Verbond van Verzekeraars. Dat imago is in vijf jaar tijd niet zo sterk geweest, stelde het verbond zelfs in een persbericht. Ondanks die juichende claim is het vertrouwen in verzekeraars echter nog steeds overwegend negatief, het was alleen nog veel erger.

 

Dat sterkt mij in de mening dat de campagne wél te maken heeft met het imago van verzekeraars. Dat is ook helemaal niet erg. Consumenten hebben soms inderdaad verzekeringen nodig en het zou schadelijk voor hen zijn als ze geen verzekering afsluiten omdat ze verzekeraars niet vertrouwen.

Maar lieg er niet om, maak ons niet wijs dat het in de campagne puur om bewustwording van de consument gaat. Dan vliegt de zo broodnodige geloofwaardigheid de voordeur in en de achterdeur weer uit.

Bewustwording van het belang van verzekeren lijkt me ook niet echt een zaak die we aan verzekeraars moeten overlaten. Alsof je de kippenboer laat zeggen dat kip zo gezond is. Daar prikt elke consument (hopelijk) doorheen. Als verzekeraars komen met spotjes dat het ook verstandig is om je in bepaalde gevallen juist niet te verzekeren – bij alles waarbij je zonder veel problemen de financiële schade zelf kunt dragen – trek ik mijn kritiek direct in.