Nieuws

Alles over Felino Cars

Canadese Batmobiel: Felino cB7

Jawel, er is weer een klein automerk opgestaan. Maar deze keer lijkt het toch echt serieus, want de productiehal is al ingericht en de eerste prototypes rollen een voor een naar buiten. Maak kennis met de Felino cB7; een Batmobiel-achtige sportwagen uit Canada.

Verf

Felino Cars is al tien jaar actief in motorsport, maar focust zich sinds vier jaar op het creëren van een eigen sportwagen. Het eerste model is de cB7. De tweezitter beleefde afgelopen januari zijn debuut tijdens de Autoshow van Montreal in Canada. De verf op de sportwagen is daarom nog maar net opgedroogd.

Antoine Bessette

De eigenaar van het bedrijf is Antoine Bessette. Hij heeft de sportwagen, die wel wat weg heeft van de Belgische Gillet Vertigo, ontworpen en gebouwd en verkreeg door verschillende successen in de autosport bekendheid. In 2007 zette Bessette een punt achter zijn carrière als professioneel coureur en begon met het opzetten van zijn eigen automerk. Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling werd het eerste prototype werkelijkheid. In 2013 volgde nog een prototype. Nu zit de cB7 in de laatste ontwikkelingsfase. “We willen nog twee prototypes bouwen om alle systemen goed te testen. In 2015 willen we starten met de productie van de cB7 in een gelimiteerde oplage”, zegt Pierre Gladu, woordvoerder van Felino Cars.

Europa

“In de Franse taal lijkt ‘bessette’ op ‘B7’ en de ‘C’ is de eerste letter van de vader van Antoine: Clément. Zodoende is de naam cB7 ontstaan”, aldus Gladu. De cB7 kan wereldwijd worden verkocht. “We kunnen de auto zo aanpassen dat hij in ieder land aan alle regels voldoet. Ook in Europa gaat hij daarom in de verkoop. Het bouwen van één cB7 is afhankelijk van de specificaties van een auto. In principe kunnen we een exemplaar in relatief korte tijd bouwen, daarvoor hebben we alle onderdelen liggen. Maar het is afhankelijk van de wensen van de klant hoe lang het nog duurt voordat een auto echt klaar is. We kunnen de productie in ieder geval aanpassen aan de vraag.”

Buizenframe

De sportwagen maakt gebruik van een buizenframe in combinatie met koolstofvezel en kunststoffen. Hij weegt zo’n 1.100 kilogram, maar dat is afhankelijk van de gekozen aandrijflijn. “We bieden de cB7 aan met een 4, 6 of 8-cilinder. Het eerste prototype had een viercilinder turbomotor, maar in 2013 monteerde Felino een 6,2 liter V8 van General Motors. Diverse motoren zijn mogelijk. De koper kan zelf kiezen.” Het model dat op de Autoshow van Montreal stond, had die V8-motor aan boord met een vermogen van 525 pk en was gekoppeld aan een sequentiële zesbak. Over acceleratiecijfers wordt nog niet gesproken. “Die volgen pas in de zomer van dit jaar als we de tests definitief hebben afgerond.”

Toekomstplannen

De trackversie heeft een prijskaartje van net geen 100.000 dollar. Wat de straatversie gaat kosten is nog niet duidelijk. Volgens Gladu rechtvaardigt de exclusiviteit van de auto de hoge aanschafprijs. Felino Cars kijkt ook voorruit, want ondanks dat deze cB7 nog maar net is gepresenteerd, wordt er ook al gedacht aan andere modellen. “Een ander model ligt al op de tekentafel in onze productiehal in Quebec, Montreal. Ook overwegen we een elektrische versie.” Nu is het nog de vraag of Felino Cars ook daadwerkelijk kopers vindt voor zijn agressief ogende cB7. Verschillende kleine sportwagenmerken waagden al een poging, maar slechts enkelen werden succesvol.