Nieuws
996716
Nieuws

Cupido op kosten gejaagd

Cupido moet dit jaar dieper in de buidel tasten voor Valentijnsdag dan voorgaande jaren. Een compleet Valentijnspakket is dit jaar 2,6 procent duurder geworden, zo blijkt uit de ’Valentijnsinflatie’, die het ING Economisch Bureau heeft berekend.

Aanbidders hebben meer last van de prijsstijgingen dan de gemiddelde consument. De totale inflatie bedraagt namelijk 1,4 procent, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Vooral populaire Valentijnsgeschenken dreven de ’Valentijnsinflatie’ op. Parfums en andere schoonheidsartikelen zijn 6,3 procent duurder dan een jaar geleden terwijl een bos bloemen 4,7 procent (in dit percentage zijn ook planten verwerkt) duurder is dan vorig jaar. Uit ander onderzoek van Q & A Research en Consultancy blijkt dat een bloemetje de populairste Valentijnsgift is. De prijsontwikkeling van parfums en bloemen is goed voor meer dan de helft (1,7 procent) van de totale Valentijnsinflatie.

EtentjeCupido wordt verder op kosten gejaagd als hij een avondje uit verzorgd. Entreeprijzen voor bioscoop, theater en concert stegen gemiddeld 4,9 procent. Een etentje buiten de deur is 1,2 procent duurder dan vorig jaar.

Wie groots wil uitpakken, heeft juist een meevaller. Sieraden werden afgelopen jaar iets (0,9 procent) goedkoper. Deze prijsdaling is te danken aan de sterke daling van de goud- en zilverprijzen. Een zoete Valentijn kan ook voordelig uitpakken: chocolade werd het afgelopen jaar 0,9 procent goedkoper.