Nieuws/Binnenland
996773
Binnenland

Het Van Gogh toont honderd werken Felix Vallotton

Een serie zwart-witte houtsneden die een 'mini-oorlog' tussen een man en een vrouw uitbeelden, onheilspellende interieurs, een groot aantal naakten en de god Orpheus die door een groep gestoorde vrouwen in stukken wordt gescheurd en gespietst: het zijn enkele taferelen van de Frans-Zwitserse kunstenaar Félix Vallotton (1865-1925) die vanaf vrijdag te zien zijn in het Van Gogh Museum in Amsterdam.

Het museum laat met 60 schilderijen en 40 prenten de carrière zien van Vallotton, een van de belangrijkste kunstenaars van zijn generatie en iemand die zijn hele leven een moeizame relatie had met vrouwen. „Hij voelde zich vaak door hen geïntimideerd en beperkt”, zei conservator Nienke Bakker donderdag. Hij trouwde wel, maar alleen omdat de maatschappij dat van hem verwachtte. „Zijn huwelijk was een zakelijke overeenkomst. Hij zette zijn minnares aan de kant om te trouwen met een rijke weduwe.”

De strijd tussen man en vrouw komt terug in zijn schilderijen, zoals het doek De haat uit 1908. Bakker: „Het werk toont de allereerste echtelijke ruzie in de schilderkunst.” Vallotton was een sombere, bittere man én een tijdgenoot van Vincent van Gogh, maar volgde zijn eigen weg. „Los van elke stroming, met een volstrekt eigenzinnige stijl en onderwerpkeuze.”

Zo kreeg de kunstenaar eind 19e eeuw wereldwijde bekendheid met zijn zwart-wit houtsneden, terwijl collega's als Van Gogh en Gauguin zich juist op de kleuren stortten. „Hij was totaal niet onder de indruk van de impressionisten”, zegt Bakker. „Hij schilderde in een gladde, geraffineerde stijl. Verfstreken waren niet te zien.” En terwijl veel kunstenaars de vrolijkheid van de toegenomen welvaart afbeeldden, maakte Vallotton ook met de houtsneden sombere taferelen, zoals een executie, een begrafenis of een knokpartij.

De tentoonstelling was de afgelopen maanden in Parijs te zien. Na afloop van de expositie in Amsterdam op 1 juni reizen de werken door naar Tokio.