Nieuws
996906
Nieuws

Bedrijven vragen onterecht om paspoortkopie

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) constateert dat veel bedrijven de wet overtreden door nog steeds om een kopie van een identiteitsbewijs vragen.

De afgelopen tijd ontving de toezichthouder meer dan duizend signalen die te maken hebben met het zeer omstreden ’kopietje paspoort of rijbewijs’. Dat gaat daarbij om bedrijven uit sectoren uiteenlopend van evenementen- en hotelbranche tot en met transporteurs en sportscholen die gasten of klanten dwingend vragen om een kopie van hun ID-bewijs.

Het CBP heeft verschillende organisaties ertoe bewogen hun beleid of hun communicatie over het kopiëren van ID-bewijzen aan te passen. Bij de Tweede Kamer komt een voorstel om het CBP een boetebevoegdheid te geven.

Schoenendoos

„Natuurlijk moeten bedrijven kunnen controleren of hun klanten zijn wie ze zeggen dat ze zijn maar het checken van de foto en paspoortnummer volstaat daarbij. In de praktijk zien we stapels kopietjes van paspoorten achter de balie liggen. Nog steeds in de spreekwoordelijke oude schoenendoos. Dat is bijna vragen om identiteitsfraude. Met grote financiële en maatschappelijke gevolgen voor burgers”, zegt Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP.

„Bedrijven die onze adviezen in de wind slaan en blijven vragen om kopieën van ID-bewijzen kunnen we nu nog met een last onder dwangsom, een soort voorwaardelijke boete, dwingen hun leven te beteren. Straks kunnen ze in het uiterste geval een fikse boete krijgen die ze pijn zal doen”, belooft Tomesen. „Burgers moeten zich er ook meer van bewust zijn dat het alleen van je gevraagd mag worden bij het openen van een bankrekening of van je werkgever in een arbeidsrelatiesfeer.”