Nieuws
996924
Nieuws

Naam: California T - Motor: bi-turbo V8

Ingrijpende facelift voor instap-Ferrari

Voor het eerst sinds lange tijd geeft Ferrari een bestaand model een ingrijpende facelift. En voor het eerst sinds lange tijd krijgt een Ferrari weer een turbomotor. De opvolger van de California heeft de eer. De vernieuwde 2+2 komt in mei op de markt met een prijskaartje dat vermoedelijk onder de twee ton ligt.

Maserati-motor

Naast de naamswijziging, het model heet voortaan California T, is de krachtbron het grootste nieuws. Voor het eerst sinds de F40 beschikt een straatauto van Ferrari weer over een turbomotor. Sterker nog, hij heeft zelfs twee turbo's. In de basis is het motorblok gelijk aan die in de Maserati Quattroporte, die Ferrari voor het zustermerk heeft ontwikkeld en zelfs bouwt. In de Maser kent de motor een slagvolume van 3,8 liter (3.799 cc), in de Ferrari is de krachtbron met 3,9 liter (3.855 cc) iets groter. Het vermogen bedraagt 560 pk vanaf 7.500 tpm en een koppel van 755 Nm dat vanaf 4.750 tpm beschikbaar is. Dat is aanzienlijk liefst 250 Nm meer koppel dan de vorige versie met atmosferische achtcilinder! De 0-100-tijd van de California T bedraagt 3,6 seconden en de topsnelheid 316 km/h. Volgens Ferrari is er geen sprake van een zogeheten 'turbogat', iets wat in het algemeen wel aan de orde is bij turbomotoren.

Lagere prijs

Het plaatsen van de dubbelgeblazen V8 heeft gunstige gevolgen voor de Nederlandse prijs. Aangezien de krachtbron op papier minder brandstof verbruikt en dus minder CO2 uitstoot, dat is nu 250 g/km, daalt het BPM-bedrag aanzienlijk. Zo duikt de California zelfs onder de 200.000 euro, is de verwachting. De huidige California 30 kost € 209.500,-. Om aan die CO2-emissie van 250 gram te komen, moet de Ferrari echter wel worden voorzien van het HELE-systeem dat onder andere bestaat uit een stop-/startsysteem.

Uitlaten

Een ander verschil ten opzichte van de California zoals we hem kenden is dat de uitlaten niet meer boven elkaar zijn gepositioneerd, maar juist naast elkaar. Verder is de neus behoorlijk aangescherpt met een fors grotere grille, twee inlaten in de motorkap en gewijzigde koplampunits. Nog steeds aanwezig is de kenmerkende lijn die van het zijscherm overloopt in het portier. In het interieur zijn de wijzigingen miniem. Ferrari geeft het model onder meer een nieuw infotainmentsysteem met een 6,5 inch touchscreen. Door de komst van een turbometer plaatst Ferrari tevens een 'Turbo Response'-meter tussen de twee ventilatieopeningen.

 

 

Stuurgedrag

Onderhuids krijgt de California T een nieuw stuurhuis en een betere set-up voor de ophanging met Magnaride dempers. Deze zaken moeten zorgen voor een beter stuur- en weggedrag. Om de 2+2 sportwagen tot stilstand te dwingen, monteert Ferrari voortaan een CCM3 carbon-keramisch remsysysteem, iets wat voorheen een optie was. De sportwagen behoudt de elektrisch hardtop die in 14 opent of sluit. De California T is tevens iets lichter geworden dan de California 30 die hij vervangt. Het nieuwe model weegt 1.625 kilogram, terwijl de sportwagen voorheen 1.630 kilogram woog.

Exclusief

Op de Autosalon van Genève in maart beleeft de sportwagen zijn debuut. In mei komt hij op de markt. Ferrari plant een lager productiecijfer van het model om zo de exclusiviteit van de coupécabriolet te vergroten.

2008

Ferrari onthulde de California op de Autosalon van Parijs 2008 en het instapmodel van het merk onderging tussentijds een lichte restyling. Het vermogen van de 4,3 liter V8-motor steeg toen van 460 pk (485 Nm) tot 490 pk (505 Nm), vandaar de toevoeging 30 in de naam. De interne codenaam van de eerste California luidt F149, maar aangezien het hier om een facelift gaat, draagt deze nieuwe California de codenaam F149M, met de 'M' van Modificata.

Technische specificaties

MotorCalifornia TCalifornia 30 (vorige model)Typedirect ingespoten 90° V8direct ingespoten 90° V8Totale cilinderinhoud3.855 cc4.297 ccMaximum vermogen412 kW (560 pk) bij 7.500 tpm360 kW (490 pk) bij 7.750 tpmMaximum koppel755 Nm bij 4.750 tpm505 Nm bij 5.000 tpm   Afmetingen en gewicht  Lengte4.570 mm4.562 mmBreedte1.910 mm1.909 mmHoogte1.322 mm1.322 mmLeeggewicht        1.625 kg1.630 kgGewichtsverdeling47% voor - 53% achter47% voor - 53% achter   Prestaties  Topsnelheid316 km/u312 km/h0-100 km/h3,6 s3,8 s   Brandstofverbruik gecombineerd10,5 l/100 km11.5 l/100 km   C02-emissie met HELE250 g/km270 g/km