Nieuws
996926
Nieuws

Nieuwe Alpine in de geest van de A110

Renault houdt de kaken nog stijf op elkaar over de reïncarnatie van Alpine. Toch sijpelen af en toe nieuwe details naar buiten. Zo vernemen we dat de roemrijke en volgens kenners meest kenmerkende Alpine, de A110, heeft model voor de nieuwe compacte sportauto.

Alhoewel bij de originele Alpine de motor achter de achteras hangt (a la Porsche 911), wordt voor de nieuwe generatie deze traditie losgelaten. Vijftig jaar later weten ze bij Alpine dat er een betere plek in een auto is om een motor te positioneren. Het wordt dus een middenmotor, maar Bernard Ollivier, de leider van het Alpine/Caterham-project, wil nog niet prijsgeven of dat nu vóór de achteras of achter de vooras is.

Tonnetje

Bronnen dichtbij het ontwikkelingsteam melden dat er een 1.6 turboblok in de Alpine komt te hangen. Met een vermogensrange tussen de 240 en 280 pk. Wellicht komen er zelfs twee varianten. Door het wagengewicht dicht bij de 1000 kilo te houden, zou een specifieke massa ontstaan van zo'n 3,6 kilo per pk, hetgeen overeenkomt met de waarden van pretentieuze sportauto’s. Renault lanceert de Alpine ergens in 2016. Een naam is nog niet bekend, maar reken op iets in de stijl van de A110, A310 of A610.

Caterham

Wanneer Caterham zijn variant van de sportwagen brengt, is niet bekend. De twee werken samen als het gaat om de ontwikkeling, maar de Engelse en Franse autofabrikanten zullen de twee sportwagens met een eigen identiteit via een eigen verkoopkanaal gaan verkopen.