998736
Nieuws

Zeven overlevingstips voor dromende ondernemers

Aan de horizon gloren lichtpuntjes, maar de storm is nog lang niet uitgeraasd boven BV Nederland. Wie nu gaat starten, heeft een gure wind tegen en voor de meeste bedrijven blijft dat voorlopig nog wel zo. Jacqueline Zuidweg, professioneel schuldhulpverleenster voor (ex-)ondernemers, geeft de zeven belangrijkste tips om je overlevingskansen te vergroten: „Trek lering uit de crisis, stóp met dromen en word realistisch.”

De statistieken zijn genadeloos, illustreert de financieel deskundige van Zuidweg & Partners, in 2012 nog Zakenvrouw van het Jaar. „Zeker door het enorme aantal startende zzp’ers, die het toch al slechter doen dan traditionele mkb’ers, zijn de overlevingscijfers drastisch gekelderd. Voor de crisis bestond de helft nog na vijf jaar, tegenwoordig slechts een derde.”

Financiële oorzaken liggen daar in zeker 60% van de gevallen aan ten grondslag. „En dan opnieuw zijn de risico’s voor zzp’ers groter, omdat zij meestal nauwelijks een buffer hebben.”

Zuidweg noemt haar belangrijkste lessen voor kansrijk ondernemen anno nu.

„Kijk kritischer en met meer afstand naar je bedrijf en jezelf als ondernemer. Elke starter heeft een plan A, die gaat dromen van groei en succes. Maar een plan B ontbreekt nog te vaak: op welk moment is het tijd om je poging te staken? En hoe doe je dat het best, dus met zo min mogelijk kleerscheuren, ook privé?”

„Durf een termijn te verbinden aan je doelstelling. Hoe lang mag je erover doen? Begrens je plan, voordat je er financieel op leegloopt. Te vaak wordt gedacht: als ik die en die opdracht krijg, dan komt alles goed. ’Als, als als’, maar die tijd om te wachten heb je vaak helemaal niet. ”

Cijferliefde

„Ontwikkel een liefde voor cijfers, zodra je weet wat je ermee kan, worden ze zelfs leuk. De financiën hangen er voor velen maar een beetje bij. Men vindt het grijs, te saai. De boekhouding is nog te vaak achterstallig, maar je móét weten hoe je ervoor staat. Van zo veel mogelijk van je bedrijfsprocessen breng je alles in kaart, dan kun je gerichter sturen.”

„Kies een boekhouder of accountant waarmee je een klik hebt. Snap je eigenlijk wel wat hij voor je doet en wat je met zijn output kan doen? Pas dan groei je samen naar betere inzichten over je bedrijf.”

„Zorg dat je niet te veel inteert op je eigen vermogen, breng vooraf een begrenzing aan. Dus hoe lang ga je door als het niet goed gaat? Ga die confrontatie aan: déél je financiele situatie met je omgeving, ondernemers in je netwerk of professionals. Zij kunnen je een spiegel voorhouden, profiteer daarvan.”

Zakelijker

Zuidweg vervolgt: „Wees zakelijker. Ook al is het je altijd goed vergaan: hoe realistisch is je bedrijfsmodel nú nog? Zou je eigenlijk wel klant willen zijn van je eigen bedrijf? Durf aan te passen, anders word je ingehaald. De grootste fout is te afwachtend te zijn, dóé iets.”

De voornaamste les is te zorgen dat je een ’vroegsignaleerder’ wordt. Dat vergroot volgens Zuidweg de kansen beter te reageren op naderende problemen. „Te vaak zie je dat ontkenning, acceptatie en vervolgens schaamte heel lang in beslag nemen alvorens er iets gebeurt. Ga dus actief op zoek naar signalen over hoe het er werkelijk met je bedrijf voor staat. Ga bij jezelf te rade, bij je omgeving, je klanten, je accountant of je belastingadviseur. Stop dus met dromen, word realistisch.”