Nieuws/Binnenland

Fiscus schrikt van kritiek

Bij de fiscus snappen ze helemaal niets van de keiharde kritiek op het functioneren van de BelastingTelefoon. Uit een test van de Consumentenbond kwam een 'ontluisterend' beeld naar voren over de kennis en kunde van de medewerkers van de hulplijn. Maar bij de Belastingdienst komt dat als een donderslag bij heldere hemel. ,,We zijn verrast door de cijfers van de Consumentenbond."

De Consumentenbond nam de proef op de som en liet  'mysteryshoppers' bellen naar de Belasting Telefoon met zeven vragen, variërend in moeilijkheidsgraad. De bellers kregen in twee op de drie gevallen een fout of onvolledig antwoord op hun vragen.

Een woordvoerder zegt tegen RTL Nieuws dat de Belastingdienst zich niet herkent in het beeld. De dienst neemt zelf ook regelmatig de proef op de som en dan gaat het klaarblijkelijk meestal goed. ,,We gaan graag snel met hen in gesprek. We doen alles om de dienstverlening te verbeteren. Zo pleegden we vorig jaar 17.000 mystery calls en luisteren mentoren mee met gesprekken om te kijken waar het beter kan. We zijn benieuwd naar de inzichten van de Consumentenbond", zegt de woordvoerder.

Het ministerie van Financiën kondigde een jaar geleden aan dat medewerkers van de Belasting Telefoon een moeilijke vraag voortaan direct zouden doorspelen naar een gespecialiseerde medewerker. Maar dat gebeurt nog steeds niet of nauwelijks. Als het wel gebeurt, is de knowhow volgens de bond nog steeds ver te zoeken: de specialisten beantwoordden twaalf van de vijftien alsnog fout of onvolledig. De Consumentenbond noemt het resultaat 'ontluisterend'.