998872
Binnenland

Fanclub in tranen

De fans van het merk Euro Shopper huilen tranen met tuiten nu hun favoriete lowbudgetmerk uit de Albert Heijn verdwijnt. Het zeventien jaar geleden geïntroduceerde merk had zoveel fans dat er op internet zelfs een fanclub was: ikbeneeneuroshopper.nl. Daar heerste gisteren een treurige stemming.

Bij veel tests scoorde Euro Shopper goed in vergelijking met A-merken en huismerken. Maar Albert Heijn is onverbiddelijk, laat een woordvoerster weten. „Aan het eind van het jaar liggen er geen Euro Shopper-artikelen meer in de winkel.”Volgende week komen de eerste alternatieven onder het nieuwe merk AH Basic. „Alle producten van Euro Shopper zijn afgelopen jaar onder de loep genomen. We waren onvoldoende tevreden over de kwaliteit in verhouding tot de prijs”, zegt ze.Euro Shopper-liefhebber Rob van Santen herkent dit totaal niet. „Kletskoek! De kwaliteit is prima. Neem suikerklontjes, wat kan daar mis mee zijn? En de satésaus is precies hetzelfde als die van Calvé. Dan moeten ze Calvé-saus ook verbeteren.”Van Santen vertelt dat hij erg blij is met het merk en er regelmatig over opschept. Als hartpatiënt let hij niet alleen op de prijs maar ook op kwaliteit. „Vleeswaren bevatten minder zout dan duurdere producten.Het is een unieke combinatie van lage prijzen en weinig zout. Ik vraag me af of dat bij het nieuwe merk zo blijft.” Hij is blij met bijna alle Euro Shopper-producten. Alleen de rijst vinden Van Santen en zijn vrouw niet lekker, maar die koopt hij voor de hond.Van Santen vreest hogere prijzen, maar zal kritisch blijven winkelen. „Albert Heijn, wees zuinig op uw klanten. Een ander merk is prima, als de prijs maar hetzelfde blijft. Bij hogere prijzen overweeg ik naar Lidl of C1000 te gaan.” Grote hoeveelheden Euro Shopper-artikelen hamsteren is hij niet van plan. „Dat laat mijn portemonnee niet toe.”BiologischDe Euro Shopper-fanclub werd een paar jaar geleden opgericht door Tom Seuren. Dat begon op zijn werk. Bij internetbedrijf Offerti aan de Amsterdamse Herengracht werd elke dag verantwoord geluncht. „Veel met biologische spullen”, zegt Seuren. „We zijn er Euro Shopper-producten bij gaan zetten om te kijken of mensen herkenden dat het geen biologisch product was. Velen merkten niks. Toen zijn we de website ikbeneeneuroshopper.nl gestart.”Die website heeft zich afgelopen jaren ontwikkeld tot een klankbord en klachtenloket. Dagelijks krijgt Tom meldingen over prijsverhogingen of nieuwe leveranciers. „Er zijn duizenden fans.” Zelf is Seuren in zijn studententijd van het merk gaan houden. „Om financiële redenen. Het is echt een stuk goedkoper dan het reguliere huismerk. Het scheelt vaak meer dan de helft.”Volgens supermarktspecialist Gerard Rutte is de streep door Euro Shopper uit noodzaak geboren. „De enige reden is de opkomst van goedkope kwalitatief goede producten bij Lidl”, zegt hij. „Albert Heijn weet dat klanten vinden dat de kwaliteit van Euro Shopper te laag is, waardoor klanten naar Lidl overstappen.”Fred Klein uit Uithoorn, ook een regelmatige koper, hoopt dat Albert Heijn met zijn nieuwe merk AH Basic het assortiment intact houdt, ook al is het onder een ander label. „Ik ben echt bang dat er een paar producten sneuvelen. Vooral de rode kool moet blijven!