Nieuws/Binnenland

'Ongevraagde vervolgzendingen groot probleem'

Veel mensen voelen zich gedwongen om ongevraagde vervolgzendingen van 'gratis' producten toch te betalen. Maar dat hoeven zij juridisch gezien niet te doen. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt donderdag.

„Als consumenten niet uitdrukkelijk hebben ingestemd met vervolgzendingen, hoeven ze deze niet te betalen”, zegt de toezichthouder, die spreekt van een groot probleem.

„Vitaminepillen, crèmes, puzzel- en kinderboekjes, kortingskaarten, scheermesjes, onderbroeken: je stemt in met een eenmalige gratis proefzending, maar ontvangt daarna dure vervolgzendingen of zit vast aan een abonnement waar je moeilijk weer vanaf komt”, aldus de toezichthouder.

Over dit consumentenprobleem ontving de ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM, vorig jaar ruim twee keer zoveel meldingen als in 2012.

Incassobureau

Uit de meldingen blijkt dat zo'n ongewilde rekening meestal toch wordt betaald. Afmelden bij de aanbieder lukt vaak niet, omdat deze niet of slecht bereikbaar is of aangeeft dat de afmelding te laat komt. Volgens ACM komt het ook regelmatig voor dat er een incassobureau wordt ingeschakeld om betaling af te dwingen.

In totaal kreeg de ConsuWijzer vorig jaar ruim 70.000 meldingen en klachten binnen van consumenten. De meeste betroffen vragen over recht op garantie bij een ondeugdelijk product. Ook voor reclamezaken als het Bel-me-niet-register en vragen over rekeningen en betalingen werd veel bij het loket aangeklopt.