Nieuws/Partnercontent
3292041
Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Belastingdienst
Gesponsord
De aangifte inkomstenbelasting wordt een stuk makkelijker met een goede voorbereiding. // Deze teksten zijn tot stand gekomen in opdracht van de Rijksoverheid.

Zes belastingtips voor mensen met een eigen woning

Als je in 2018 een huis hebt gekocht, iets aan je hypotheek hebt veranderd of bent gescheiden, dan kan je tijdens het doen van je belastingaangifte een hoop nieuwe termen tegenkomen. Waar moet je nou op letten? En hoe bereid je jezelf goed voor op het doen van aangifte? Hieronder bespreken we zes aandachtspunten, van de hypotheekrenteaftrek tot de bijleenregeling.

Hypotheekrenteaftrek

Dit is onder huiseigenaren waarschijnlijk de meest bekende aftrekpost. De rente die je betaalt over de hypotheek voor je koophuis is onder voorwaarden aftrekbaar van je belastbaar inkomen. Hierdoor betaal je minder inkomstenbelasting. Die teruggave heb je misschien vorig jaar al gekregen in je voorlopige aanslag. Daar heb je eerder voor gekozen.

Eenmalig aftrekbaar

Wanneer je een nieuwe woning hebt gekocht of een hypotheek of lening hebt afgesloten om je huis te kunnen verbouwen, dan zijn er kosten die je eenmalig kunt aftrekken. Alle kosten voor het afsluiten van de hypotheek zijn aftrekbaar. Hierbij kun je denken aan de advies- en bemiddelingskosten voor de hypotheekadviseur, notariskosten voor de hypotheekakte en taxatiekosten voor het krijgen van de lening. Eenmalige kosten die je maakt als je het huis koopt zoals provisie makelaar of overdrachtsbelasting zijn niet aftrekbaar. Bekijk van tevoren goed wat er wel en niet aftrekbaar is, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Op de website van de Belastingdienst staat precies welke kosten je wel en niet kunt aftrekken.

Lees hier alles over een huis kopen, verkopen of verhuren en belastingen.

Hypotheek verhoogd

Had je al een hypotheek en heb je die verhoogd? Je hebt dan recht op maximaal 30 jaar hypotheekrenteaftrek voor het bedrag waarmee de hypotheek verhoogd is. Je moet de extra hypotheek dan wel gebruiken voor het kopen van een andere woning, het verbouwen of onderhouden van je woning of voor de afkoop van het recht van erfpacht. Ook moet de hypotheek vanaf 2011 minimaal worden afgelost in 30 jaar. Voor de bestaande hypotheken blijven de voorwaarden gelden die er al waren.

Gescheiden

Ben je gescheiden in 2018, maar ben je nog wel samen eigenaar van jullie huis (omdat één van jullie in het huis blijft wonen)? Dan kun je in het eerste jaar nog samen aangifte doen. Besluit je om los van elkaar aangifte te doen? Let op dat je bij elkaar opgeteld niet meer dan 100% van de hypotheekrente aftrekt. Zo voorkom je dat je later moet terugbetalen.

Wat betekent scheiden voor je belastingzaken? Lees het hier.

Check de vooraf ingevulde gegevens goed

De meeste gegevens zijn al door de Belastingdienst voor je ingevuld. Toch is het belangrijk alles goed te controleren. De Belastingdienst neemt de hypotheekgegevens over van de banken, maar die banken checken niet of het hypotheekrentebedrag aftrekbaar is in de aangifte. Bijvoorbeeld als de hypotheek niet voor je eigen huis is gebruikt. Loop dus alles nog even zorgvuldig na, en voorkom dat je te veel (of te weinig) aftrekt.

Bijleenregeling

Wanneer je je eigen woning met overwaarde hebt verkocht en vervolgens een andere woning koopt, mag je alleen rente aftrekken over de maximale aankoopprijs van de nieuwe woning. Stel je verkoopt je woning met een overwaarde van € 40.000 en je koopt een nieuwe woning van € 200.000, dan mag je dus rente aftrekken over een hypotheek of lening van maximaal € 160.000. Wanneer je meer leent, mag de rente boven de € 160.000 niet worden afgetrokken.

Je kunt tot 1 mei aangifte doen via Belastingdienst.nl/aangifte. Bereid je goed voor en bekijk hier welke gegevens je bij de hand moet hebben. Als je voor 1 april aangifte doet, krijg je vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst of je geld terugkrijgt of moet betalen. En als je geld terugkrijgt, dan staat het bedrag meestal binnen een week nadat je bericht krijgt al op je rekening.

In opdracht van de Rijksoverheid

Doe hier de Belastingdienst Quick-scan. Die geeft je snel en eenvoudig een diagnose van jouw persoonlijke situatie en geeft je tips en handige links met aandachtspunten voor jouw belastingaangifte van 2018.