Nieuws/Partnercontent
336331107
Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Albert Heijn
Gesponsord
Albert Heijn is de oudste nog bestaande supermarktketen van Nederland met ruim 950 winkels.

Dit is waarom je ineens zin krijgt in boerenkool

In de herfst krijgen we ineens massaal zin in boerenkool, pompoensoep en bockbier. Maar hoe komt dat toch?

Het is volop herfst; tijd om je supermarktmandje weer te vullen met bockbier en stamppot. De behoefte aan seizoensproducten neemt de laatste jaren duidelijk toe. Maar hoe komt het eigenlijk dat we in het najaar zin hebben in andere smaken dan in de zomer? En wat voor smaken zijn dat dan precies? Bob Cramwinckel (79), initiatiefnemer van het Centrum voor Smaakonderzoek en auteur van het boek Smaak, geeft een verklaring voor de zin in typische herfstproducten, en legt uit waarom we zo blij worden van bijvoorbeeld de specifieke seizoensproducten in de schappen bij Albert Heijn.

Proeven kunnen we bijna allemaal, maar wat ‘smaak’ precies is, is lastig uit te leggen. Cramwinckel: “Er zijn eigenlijk drie spelers voor smaak. Om te beginnen het product natuurlijk, op de tweede plaats de zintuigen, want als we geen zintuigen hebben, kunnen we het product niet waarnemen. Maar het allerbelangrijkste is alles wat in je hoofd zit. Dat zijn je herinneringen, dat zijn je associaties en het gevoel dat je erbij hebt. Het centrum van smaak zit daarom in je hoofd. Dus als je vraagt ‘wat is nu eigenlijk smaak?’, dan is dat een samenstelsel van ideeën en opvattingen waarmee je met behulp van je zintuigen producten ziet en proeft.”

Het begint tussen de oren

Op de vraag hoe het komt dat we in het najaar zin hebben in andere smaken of producten dan in het voorjaar, antwoordt Cramwinckel: “Dat heeft weer alles te maken met die associaties. Als kind word je meegenomen in wat je ouders in de zomer, winter, herfst en lente eten, en juist die associatie verbind je met bepaalde producten. Wanneer je in de winter zin hebt in erwtensoep wordt dit dus heel sterk door associaties en gevoelens gestuurd.” En dat is dan ook de reden waarom de vraag naar seizoensproducten bij Albert Heijn groot is en het assortiment aangevuld wordt met de allerbeste producten, die alleen deze periode verkrijgbaar zijn. Ieder seizoen opnieuw.

Sturing

Zin hebben in dat heerlijke bockbiertje of die stamppot met pastinaak heeft volgens Cramwinckel alles te maken met sturing. “Onze zintuigen zijn de vensters naar de wereld om ons heen. Onze ogen maken de wereld toegankelijk, zodat wij er ideeën en opvattingen over kunnen hebben. Deze ideeën en opvattingen bepalen vervolgens letterlijk wat we zien. Wanneer je in de herfst bijvoorbeeld belangstelling hebt voor paddenstoelen, en je loopt in een bos, dan zal je - bij wijze van spreken - niet eens zien dat er verderop een hert loopt. Omdat je zó bezig bent met het idee van die paddenstoelen, zal je ook echt alleen de paddenstoelen zien. Zo werkt smaak ook. Je stuurt je eigen smaak en je ideeën over die smaak.”

Creatief genieten

Aan deze sturing hebben we te danken dat we oneindig kunnen variëren met seizoenssmaken, -producten en -recepten. Bijvoorbeeld met één van de receptenkaarten met seizoensrecepten van Albert Heijn. Volgens Cramwinckel speelt creativiteit de hoofdrol in dit proces. “De creativiteit van de mens kent eigenlijk geen grenzen. Dankzij het feit dat alles tussen de oren zit, kunnen we zoveel met smaak doen. Onze ideeën sturen de smaak aan en onze zintuigen maken het mogelijk de smaak waar te nemen. De zintuigen faciliteren dat we creatief met smaak om kunnen gaan.”

Benieuwd naar dé smaken en producten van deze herfst? Of wil je graag nieuwe seizoensrecepten ontdekken? Bij Albert Heijn vind je verschillende seizoensproducten waar de herfst vanaf spat.