Sport/Voetbal
1247053162
Voetbal

KNVB sluit duel met media- en entertainmentplatform Azerion

Vrouwen Eredivisie gaat met nieuwe titelsponsor voor volle(re) stadions

Beeld uit het eredivisieduel afgelopen seizoen tussen de vrouwen van FC Twente en PSV.

Beeld uit het eredivisieduel afgelopen seizoen tussen de vrouwen van FC Twente en PSV.

AMSTERDAM - De KNVB hoopt met een nieuwe titelsponsor de toeschouwersaantallen rond wedstrijden in de Vrouwen Eredivisie de komende jaren stevig op te krikken.

Beeld uit het eredivisieduel afgelopen seizoen tussen de vrouwen van FC Twente en PSV.

Beeld uit het eredivisieduel afgelopen seizoen tussen de vrouwen van FC Twente en PSV.

Waar de Oranje Leeuwinnen geregeld stadions vullen en Europese topclubs als FC Barcelona soms bijna 100.000 supporters op de been brengen, is de aandacht voor de Nederlandse competitie een stuk kleiner. Al werd in mei tijdens de klassieker tussen Feyenoord en Ajax in de Kuip met 14.618 toeschouwers een mooi nieuw record gevestigd. Bij kleinere wedstrijden zijn soms slechts honderden fans aanwezig.

Met media- en entertainmentplatform Azerion hoopt de KNVB structureel meer aandacht te genereren voor het vrouwenvoetbal. De computerspelontwikkelaar en -uitgever, die jaarlijks miljoenen jongeren bereikt, neemt het stokje over van Pure Energie en heeft een contract voor drie seizoenen ondertekent.

„De kennis en ervaring van Azerion kunnen ons enorm helpen om de aandacht voor het vrouwenvoetbal in Nederland verder te vergroten”, aldus Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal bij de KNVB.

Pure Energie zou eigenlijk nog ten minste twee jaar de naamsponsor zijn van de Eredivisie, maar de energieleverancier besloot gebruik te maken van de optie eerder te stoppen. „Door de energiecrisis moeten we op een andere manier communiceren. Onze focus ligt nu bij een landelijke campagne waarin we oproepen zelf groene energie op te wekken”, aldus een woordvoerder.