Sport/Autosport
1382020510
Autosport

Weer nieuwe regels na aantijgingen Verstappen

Red Bull en Ferrari houden elkaar nauwlettend in de gaten.

Red Bull en Ferrari houden elkaar nauwlettend in de gaten.

De FIA heeft wederom nieuwe eisen gesteld aan de brandstoftoevoer van Formule 1-wagens. De internationale automobielfederatie heeft teams verplicht gesteld om bolides in 2020 uit te rusten met een extra sensor, zodat het benzineverbruik nog nauwkeuriger kan worden gemeten.

Red Bull en Ferrari houden elkaar nauwlettend in de gaten.

Red Bull en Ferrari houden elkaar nauwlettend in de gaten.

Het is al de derde technische richtlijn die de FIA in korte tijd heeft uitgevaardigd, nadat Red Bull en Mercedes rond de Grand Prix van de Verenigde Staten navraag deden aangaande het motorregelement. Beide teams hadden het vermoeden dat Ferrari sjoemelde met de motor en op die manier meer vermogen creëerde.

Per uur mag volgens de regels maximaal honderd kilogram brandstof richting de motor worden gepompt. Door het verstoren van de intervalsensor konden de Italianen naar verluidt stiekem meer benzine verbruiken.

Verstappen, die Ferrari eerder al van vals spel betichtte, reageerde complimenteus na de eerdere maatregelen. „Nu wordt steeds duidelijker wat wel en niet mag. Het is goed dat de FIA er bovenop zit. Dat is niet makkelijk, want de Formule 1 is een complexe sport.”

Max Verstappen. „Nu wordt steeds duidelijker wat wel en niet mag.

Max Verstappen. „Nu wordt steeds duidelijker wat wel en niet mag.

Na de GP van Brazilië van afgelopen weekeinde nam de FIA drie motoren in beslag voor onderzoek: eentje van Ferrari, eentje van een klantenteam van Ferrari (Alfa Romeo of Haas) en eentje van een ander team. Het is onduidelijk of de derde richtlijn een direct gevolg is van het inspecteren van de drie krachtenbronnen.

Eerder maakt de FIA al bekend dat de brandstoftoevoer tussen de intervalmetingen niet hoger mag zijn dan gemiddeld. In Brazilië werd een tweede regel uitgeschreven, waardoor koelvloeistoffen niet meer mogen worden gebruikt bij het verbrandingsproces in de motor.

Tot dusver ontkent Ferrari in alle toonaarden dat het heeft vals gespeeld. De cijfers spreken echter niet in het voordeel van de Italianen. Voordat de FIA ingreep, veroverde de Scuderia zes poles op een rij, daarna geen één meer.

In Brazilië kwam Ferrari-coureur Sebastian Vettel na de pole position van Verstappen nog met een grappig bedoelde sneer. „Een beetje verdacht als je het mij vraagt”, stelde hij over de snelheid van de Red Bull.