Nieuws/Sport
163784
Sport

Toerwagencoureur uit harde kritiek op WTCC en TCR

Huff: 'Er wordt echt maar wat gedaan'

Rob Huff

Rob Huff

De Engelse toerwagencoureur Rob Huff, die samen met de Nederlander Tom Coronel tot de oudgedienden van het FIA World Touring Car Championship (WTCC) behoort, heeft ongewoon harde kritiek geuit op de penibele situatie waarin het kampioenschap zich bevindt.

Rob Huff

Rob Huff

Aan de vooravond van de weekendraces op de Hungaroring haalt de wereldkampioen van 2012 de tendens binnen het WTCC aan die verwijst naar een slinkend startveld van maar zestien deelnemers. Hij ziet daar voorlopig geen kentering in komen.

'Huffy', die dit seizoen met een Volkswagen Golf GTi ook deelneemt aan de TCR International Series, is eveneens kritisch op deze vrij jonge competitie, waarin door verschillende merken met conventionele productiewagens wordt gestreden. Vorig weekeinde bestond het startveld op Spa-Francorchamps weliswaar uit 24 wagens, maar volgens Huff gaf de grid een vertekend beeld van de werkelijke interesse van teams en rijders.

Neerwaartse lijn

Een deel van het veld werd immers aangevuld door ‘lokale’ rijders uit het Benelux-kampioenschap. "Anders kom je maar tot zestien wagens, evenveel als in het WTCC. Beide kampioenschappen hebben het dan ook moeilijk en zitten in een neerwaartse lijn”, meende Huff.

Hij hekelde eveneens de rammelende organisatie van TCR en richtte zijn kritiek vooral op het systeem van Balance of Power (BOP), die bedoeld is om de verschillende merken gelijkwaardig aan elkaar te maken. "En daar is geen sprake van. Er wordt maar wat met de natte vinger gedaan”, meende de ervaren coureur, die momenteel met een Citroën C-Elysée de WTCC Trophy voor privateers aanvoert.

Illusie

De 37-jarige routinier ziet wel een oplossing voor beide kampioenschappen, maar zegt er tegelijkertijd bij dat die op een illusie berust. Het WTCC wordt geleid door de Fransman François Ribeiro van promotor Eurosport Events. Het TCR (Touring Car Racing) is een geesteskind van de Italiaan Marcello Lotti, die eens het WTCC runde, maar door Eurosport op een zijspoor werd gezet. Huff pleit voor een samengaan van beide kampioenschappen, maar vermoedt dat beider ego’s een blokkade vormen.

"Momenteel zijn de WTCC-wagens te snel en de TCR-auto’s te langzaam. Je moet een middenweg zien te vinden en dan krijg je weer een sterk kampioenschap voor toerwagens”, vertelde Huff, die toelichtte: "Bijvoorbeeld door de TCR-wagens meer vermogen te geven naar 400pk, met sterkere remmen en andere ophangingen. De WTCC-wagens zullen af moeten van allerlei aerodynamische onderdelen. Door de ‘drag’ kun je iemand amper passeren en het vreet banden die je na een paar rondjes al ‘kwijt’ bent. Bovendien is het WTCC peperduur geworden. Als je een keer flink schade zou rijden, ga je al honderdduizend euro in de achteruit. Bij TCR is dat bij schade aanzienlijk minder. Maar leg dat eens uit aan Ribeiro of Lotti. Die hebben nooit zelf in die wagens gezeten en begrijpen er niets van. Je zou iemand met verstand van zaken moeten vinden om beide werelden samen te smelten”, verklaarde Huff, die wel iemand in gedachten heeft.

Hulp

Het is de Nederlandse engineer Ron Hartveld, die hij meemaakte in de tijd toen Hartveld namens het Engelse Ray Mallock Limited het fabrieksteam van Chevrolet runde. Intussen loopt Hartveld na een tijdje afwezigheid weer in het WTCC-paddock rond. Hij is adviseur van het Volvo-fabrieksteam dat eerder al de hulp inriep van Yvan Muller, die een van zijn vier WTCC-titels onder andere behaalde met…..Hartveld.