1734235
Wielrennen

Jumbo verzekert toekomst schaats- en wielerploeg

Jac Orie (l.) en Richard Plugge tekenen de contracten onder toeziend oog van Colette Cloosterman en Ton van Veen.

Jac Orie (l.) en Richard Plugge tekenen de contracten onder toeziend oog van Colette Cloosterman en Ton van Veen.

Jumbo Supermarkten heeft de toekomst van de schaats- en wielerploeg Lotto-Jumbo voor de komende vijf jaar gegarandeerd. Met dit megacontract wordt het familiebedrijf hoofdsponsor van het meest unieke sponsorproject van de Nederlandse sport. Het budget wordt aanzienlijk verhoogd, hoewel Lotto na vier jaar afhaakt als tweede sponsor.

Jac Orie (l.) en Richard Plugge tekenen de contracten onder toeziend oog van Colette Cloosterman en Ton van Veen.

Jac Orie (l.) en Richard Plugge tekenen de contracten onder toeziend oog van Colette Cloosterman en Ton van Veen.

Drie dagen na de succesvolle Winterspelen, waar het team van Jac Orie liefst vier keer goud won, nam Jumbo direct het initiatief om de toekomst van de schaats- en wielerploeg veilig te stellen. Er werd niet meer gewacht op andere sponsoren, omdat het Brabantse bedrijf duidelijkheid voor de begeleiders en sporters wil. ,,Al gaan wij nu zeker nog op zoek naar andere partners”, geeft Ton van Veen, cfo van Jumbo aan.”

Budget aaanzienlijk verhoogd

Voor Nederlandse helden als Kjeld Nuis, Sven Kramer, Carlijn Achtereekte, Dylan Groenewegen en o.a. Steven Kruijswijk is dit fantastisch nieuws. „Wij hebben ontzettend veel vertrouwen in beide sportploegen”, benadrukt Van Veen, na de ondertekening van het contract op het hoofdkantoor in Veghel. „De afgelopen jaren zagen we dat contracten van twee jaar voor veel onzekerheid in de beide teams zorgden. Daarom kiezen we nu voor een termijn van tenminste vijf jaar. Jac Orie en Richard Plugge kunnen hierdoor veel meer aan talentontwikkeling doen. Met de schaatsploeg zitten we al aan de top van de wereld, maar met de wielerploeg kunnen we nog een paar stappen zetten. We begrijpen dat het budget daarvoor omhoog moet. Vanaf 2019 kunnen zij werken met een budget dat zeker WorldTour-waardig is.” Volgens insiders zou het om ruim 15 miljoen euro gaan.

Het gaat Jumbo meer om merkassociatie dan naamsbekendheid. „Schaatsen en wielrennen zijn twee typische Nederlandse sporten, die staan voor een gezonde levensstijl, topsport en talenten”, vervolgt Van Veen. „Daarbij is er bij de aandeelhouders (familie Van Eerd, red.) ook een passionele band met beide teams ontstaan. Al gaat het ons natuurlijk ook om resultaten. In ons bedrijf zit immers een winnaars-dna. We hebben grote verwachtingen van beide teams.”

Synergie

Er zal meer synergie tussen de schaats- en wielerploeg komen. Leek het de afgelopen jaren nog vaak op een gedwongen huwelijk, nu hebben Jac Orie en Richard Plugge het ideaal om binnen Team Oranje qua trainingen, organisatie, communicatie en commercie nauwgezet samen te werken. Van Veen: „Wij spreken dan ook over Team Oranje 2.0. Financieel en juridisch vormen de schaats- en wielerploeg nu ook één bedrijf. Orie en Plugge vormen samen met een derde persoon de directie van deze organisatie.”

Orie is zeer verheugd met deze langdurige verbintenis. „Wij kunnen nu een lange termijn planning met sporters maken”, zegt de succesvolle schaatscoach. „Als je slechts twee jaar vooruit kunt kijken, dan ga je anders met talenten om. Voorheen leefde je eigenlijk van toernooi naar toernooi. Trainingstechnisch kun je nu langer investeren in sporters. Daardoor kun je qua programmering meer out-of-the-box denken. Dat heeft zeker voordelen.”

Voor Plugge betekent het ruimere budget en het vijfjarige contract dat het eenvoudiger zal zijn om opkomende talenten binnen zijn ploeg te houden. „Het betekent dat we nog meer aan onze ploeg kunnen bouwen. We denken er nu ook aan om een opleidingsploeg in het leven te roepen.”

Orie ziet zeker de uitdaging om meer synergie tussen de schaatsers en wielrenners te creëren. „Ik ga niet op de stoel van de wielertrainers zitten, maar we zullen zeker vaker overleggen, meer samenwerken aan innovaties en meer de nadruk leggen om kennis over te dragen. Zo zijn we nu al een gezamenlijk dataproject gestart, waardoor we andere inzichten krijgen in bijvoorbeeld de trainingsmethodes.”

Van Veen bevestigt dat ook de sponsoring met Max Verstappen voorlopig gegarandeerd blijft. Al wil hij niet ingaan op de termijn van dit contract: „Juist met langdurige contracten willen we onderstrepen dat wij achter talentontwikkeling staan en dat wij vooral geloven in sporters die de absolute wil hebben om te winnen.”