Sport/Autosport
1870838334
Autosport

Revolutie op komst in Formule 1

Jean Todt, baas van de internationale autosportfederatie FIA, licht via een videoverbindingen de vernieuwingen in de Formule 1 toe.

Jean Todt, baas van de internationale autosportfederatie FIA, licht via een videoverbindingen de vernieuwingen in de Formule 1 toe.

De kogel is door de kerk. Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 komt er een budgetplafond. Dat werd duidelijk tijdens een speciaal belegde persconferentie in Austin waarop eindelijk de nieuwe regels voor de koningsklasse in de autosport werden gepresenteerd.

Jean Todt, baas van de internationale autosportfederatie FIA, licht via een videoverbindingen de vernieuwingen in de Formule 1 toe.

Jean Todt, baas van de internationale autosportfederatie FIA, licht via een videoverbindingen de vernieuwingen in de Formule 1 toe.

Vanaf 2021 bedraagt het budgetplafond 175 miljoen dollar, omgerekend is dat bijna 157 miljoen euro. Het is de bedoeling om dat in de jaren daarna verder terug te brengen. Niet alle uitgaven worden meegeteld. Onder meer kosten van marketing en de salarissen van de coureurs worden niet meegeteld. Momenteel hebben Mercedes, Ferrari en Red Bull een aanzienlijk hoger budget dan de andere raceteams in de Formule 1.

Vanaf 2021 wordt ook het aantal dagen rond een race-weekenden verminderd. Nu zijn dat er nog vier, dat worden er drie. De donderdagen die vooral zijn gevuld met media- en sponsorverplichtingen vervallen dan. Het aantal races dat jaarlijks wordt verreden is vastgesteld op 25.

De FIA, de internationale autosportfederatie, heeft ook besloten dat de F1- bolides minder complex moeten worden. Ze moeten simpeler in elkaar gaan zitten en robuuster worden. Dat moet inhaalacties bevorderen en meer teams en coureurs moeten dan in staat zijn om te vechten voor een plek op het podium. De auto’s worden naar verwachting 3 tot 3,5 seconden langzamer.

Hoe gaan de auto’s eruit zien?