Sport/Autosport
1989952490
Autosport

Deel van motor Charles Leclerc beschadigd na uitvalbeurt

Ferrari heeft de motor van Charles Leclerc onderzocht in Italië. De Monegask viel door problemen met de krachtbron uit in de Grand Prix van Spanje en verloor de koppositie in de WK-stand.

Uit het onderzoek is gebleken dat de turbo en de MGU-H – het elektrische onderdeel van de motor waardoor uitlaatgassen kunnen worden omgezet in energie – beschadigd zijn en niet gerepareerd kunnen worden. De verbrandingsmotor en MGU-K zijn nog wel intact.

„We zijn tevreden dat het niet is ontstaan door een ontwerpfout of een betrouwbaarheidsprobleem met deze twee componenten of andere elementen van de motor”, zegt Ferrari verder in het statement. Verder houdt de Scuderia zich op de vlakte.

Leclerc nam eerder in Miami zijn tweede motor in gebruik, maar de eerste krachtbron is ook nog te gebruiken. Datzelfde geldt dus voor een deel van de tweede krachtbron, inclusief de verbrandingsmotor zelf. De twee missende componenten kunnen bijvoorbeeld worden aangevuld door de componenten uit de eerste pool, of Ferrari kan kiezen voor een derde en verse turbo en MGU-H.

Een coureur mag per seizoen zonder straf drie motoren gebruiken. Bij meer wissels van onderdelen volgt een gridstraf. Max Verstappen heeft nog geen enkele motorwissel hoeven doorvoeren in de eerste zes race-weekenden.

Luister ook naar een nieuwe aflevering van de Formule 1-podcast van De Telegraaf: