Sport/Autosport

DTM-coureur Robin Frijns met lege handen na tactische race

Robin Frijns

Robin Frijns

Hollandse Hoogte

NEURENBERG - De Italiaan Edoardo Mortara heeft de eerste van de twee DTM-races op de Norisring gewonnen. De Mercedes C63-coureur die vanaf pole mocht starten, had het korte stratencircuit de beste strategie en bleef na zijn pitstop teamgenoot Gary Paffett en BMW M4-rijder Marco Wittmann nipt voor.

Robin Frijns

Robin Frijns

Hollandse Hoogte

In de voorlaatste wedstrijd voor de DTM-races op het circuit van Zandvoort op 13-15 juni aanstaande, lag de Nederlander Robin Frijns met zijn Audi RS5 heel lang aan de leiding. Het was echter een bedrieglijke koppositie omdat hij pas zijn verplichte stop maakte toen de racetijd was verstreken. Hij zou als twaalfde worden geklasseerd, vlak achter teamgenoot Jamie Green. Ook Mike Rockenfeller zou weinig plezier beleven aan zijn late pitstop en deelde in de malaise bij Audi waar geen van de zes rijders in de top tien eindigden.

Achter Wittmann eindigde Paul di Resta (Mercedes) als vierde voor Philipp Eng (BMW), Bruno Spengler (BMW), Lucas Auer (Mercedes), Daniel Juncadella (Mercedes), Joel Eriksson (BMW) en Timo Glock (BMW).

Gerhard Berger als voorzitter van de DTM-organisatie ITR en Masaaki Bandoh, bestuursvoorzitter van de Japanse GT-Association als promotor van de Super GT-serie, maakten het gemeenschappelijke 'Class 1'-reglement voor 2019 aan. De DTM maakt volgend jaar de overstap naar viercilinder-turbomotoren, zoals die nu al in de Japanse Super-GT's gebruikt worden. Het motorvermogen van de DTM-auto's neemt dan toe van de huidige ruim 500 pk naar meer dan 600 pk. Tevens is het de bedoeling dat eind volgend jaar twee gemeenschappelijke races plaatsvinden, één in Duitsland en één in Japan.