Nieuws/Sport

Opvallende loyaliteit Verstappen

Max Verstappen

Max Verstappen

Getty Images

SPIELBERG - Aan de vooravond van de Grote Prijs van Oostenrijk valt rond de Red Bull Ring vooral de massale aanwezigheid van jongeren op. Daarmee heeft de Formule 1 een interessante doelgroep aangetrokken. Iets wat niet los kan worden gezien van excentrieke en aansprekende coureurs als Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo en vooral Max Verstappen.

Max Verstappen

Max Verstappen

Getty Images

De Nederlander is internationaal gezien bij de jeugd zelfs de populairste coureur. Het is veelzeggend dat op anderhalf uur vliegen van Nederland een heuse tribune naar hem is vernoemd en dat rond het circuit overal borden te zien zijn die richting de Max Verstappen Village wijzen. Een campsite waar dit weekeinde liefst 5.500 Nederlanders zijn ondergebracht. Zoals het dorpje Spielberg toch rekening houdt met de komst van 15.000 landgenoten.

Marktwaarde

Het verklaart ook de enorme marktwaarde van het ’merk’ Max Verstappen. Het leverde de pas 20-jarige coureur vorig jaar al een megacontract op dat hem jaarlijks tussen de 30 en 40 miljoen euro garandeert. Maar wie deze dagen in de buurt van het circuit rondloopt, onderkent al snel dat hij dit enorme bedrag niet cadeau heeft gekregen.

Daarom is zijn loyaliteit ook zo opvallend richting zij die hem omarmden toen hij nog niet zo bekend was. Zoals zijn eerste sponsor Jumbo. Nog altijd prijkt de naam van het levensmiddelenconcern op zijn helm en daarvoor geldt een zeer speciaal tarief. Het wisselgeld voor het vertrouwen dat ooit aan het nog onbekende talent werd geschonken. Speciaal voor deze eerste financier rijdt Verstappen morgen met een gele helm, niet toevallig de bedrijfskleuren van het bedrijf. Dit speciale kleinood schenkt hij na de race aan Karel van Eerd, de vader van de huidige CEO Frits van Eerd en oprichter van het concern.

Bijzondere actie

Hoe beroemd hij nu ook is, het is mooi en bijzonder dat hij hier aan vasthoudt. Ondanks zijn internationale status blijft Verstappen dicht bij de bron. Qua familie, qua vrienden en dus ook wat zijn eerste sponsor betreft. Zoals hij vanavond ook de 5500 fans in zijn eigen campsite met een bezoek gaat verrassen. Een bijzondere actie op dit niveau, maar Verstappen doet het gewoon.

Daarom zit het ’m ook dwars dat de vooruitzichten voor de komende Grand Prix niet gunstig zijn. Tijdens de eerste trainingsdag waren de Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas opvallend oppermachtig. Verstappen klokte weliswaar de derde (eerste vrije training) en vijfde tijd (tweede vrije training), maar had er duidelijk de smoor in. „Ik ben bang dat het circuit niet in ons voordeel gaat werken. We hebben nog één dag om te verbeteren, dus daar zet ik nu alles op. Ik wil al die fans niet het gevoel geven dat ze voor niets zijn gekomen.”

Upgrades Mercedes

Teammanager Christian Horner gaf aan dat de derde vrije training en de uiteindelijke kwalificatie meer duidelijkheid over de kansen van Red Bull Racing zullen verschaffen. „Zowel de motor als het chassis is verbeterd, dus dat moet voordelen opleveren. Al zie ik in dat Mercedes het met de upgrades wel heel goed heeft gedaan. Het ziet ernaar uit dat ze nog moeilijker te kloppen zijn dan ze al waren.”

Maar het seizoen is nog lang en er komen absoluut nieuwe kansen voor Verstappen. Alleen werkt het zo niet bij de jonge Limburger. Helemaal nu hij deze zomer voor duizenden sportliefhebbers als dè compensatie voor het Nederlands voetbalelftal wordt gezien, wil hij maximaal leveren.

Ook dit is de aard van deze unieke topsporter.