Sport/Voetbal

Sportmerk stoot clubs af, maar omhelst Amsterdammers

Adidas ziet Ajax als wereldtop

Edwin van der Sar is verheugd met de nieuwe deal van Ajax met Adidas.

Edwin van der Sar is verheugd met de nieuwe deal van Ajax met Adidas.

Hollandse Hoogte

AMSTERDAM - Adidas heeft binnen Ajax niet langer het predicaat kledingsponsor, maar gaat verder als hoofdsponsor náást de andere hoofdsponsor, Ziggo.

Edwin van der Sar is verheugd met de nieuwe deal van Ajax met Adidas.

Edwin van der Sar is verheugd met de nieuwe deal van Ajax met Adidas.

Hollandse Hoogte

Het nieuwe contract voor zes jaar, dat op 1 juli 2019 ingaat, heeft een waarde van naar verluidt bijna 50 miljoen euro. De deal, waaraan CEO Edwin van der Sar en commercieel directeur Menno Geelen maanden hebben gewerkt, wordt binnen de club omschreven als ’huzarenstukje’.

Wereldtop

Ajax hield namelijk zijn hart vast. Het nieuwe beleid van het wereldberoemde Duitse sportmerk is namelijk alleen nog maar voor absolute A-merken te betalen. Schalke’04, Olympique Marseille en AC Milan werden nadat de sponsordeals afliepen bijvoorbeeld afgestoten. De Amsterdammers vreesden eenzelfde lot, maar werden door Adidas als wereldtop aangemerkt en in hetzelfde rijtje als Real Madrid, Juventus, Manchester United, FC Bayern München en de nationale elftallen van Argentinië en Duitsland geplaatst.

Feyenoord speelt weliswaar ook in Adidas, maar heeft een ander soort samenwerking. Adidas kleedt alle teams en geeft Feyenoord het alleenrecht op de verkoop van het – goedkoop bij Adidas ingekochte – Feyenoord-tenue aan de fans. Die winst gaat zodoende naar de Rotterdammers. De Ajax-outfit wordt door Adidas wél aan sportzaken geleverd.

Hoger bedrag dan PSV en Feyenoord

Om dat te kunnen doen, maken de Duitsers jaarlijks inclusief bonussen circa 8 miljoen euro naar financieel directeur Jeroen Slop over. Een hoger bedrag dan de hoofdsponsors van PSV (Energie Direct) en Feyenoord (Qurrent) betalen. De totale sponsorinkomsten van de Amsterdammers waren vorig jaar 29 miljoen euro, zo staat in het jaarverslag te lezen. Met het langer binden van Adidas lijkt Ajax ook de komende jaren van minimaal dezelfde inkomsten verzekerd.

Van der Sar verheugd

Van der Sar reageerde verheugd op de deal: „Met deze nieuwe overeenkomst spreekt Adidas vertrouwen uit in de club en onze toekomst. Adidas levert als mede-hoofdsponsor een substantiële bijdrage en is tevens verantwoordelijk voor het schitterende tenue waar wij in spelen. Bij Ajax hechten wij waarde aan langdurige samenwerkingsverbanden, dit is daar een uitstekend voorbeeld van. Daarnaast genieten zij wereldwijd zeer veel bekendheid en aanzien. Wij kijken dan ook uit naar de verdere invulling van dit prachtige partnership.”