231095
Sport

Rustig blijven en gewoon gas geven

Voor Max moet de lente nog aanbreken

Frank Woestenburg

Frank Woestenburg

De klap kwam snoeihard aan. Als een aangeslagen bokser verliet Max Verstappen in Baku de ring. Het feit dat de Red Bull-coureur zondagavond na zijn uitvalbeurt de afloop van de race niet afwachtte en meteen zwijgend naar zijn hotel vertrok was alleszeggend.

Frank Woestenburg

Frank Woestenburg

Het was geen sterke, wel een begrijpelijke actie van een onfortuinlijke coureur, die zich even geen raad wist met zijn eigen frustratie. Al vier keer viel hij dit seizoen uit, meer dan in het hele afgelopen jaar. Eenmaal (in Spanje) was het pure pech. Driemaal (Bahrein, Canada, Azerbeidzjan) was er sprake van een mechanisch probleem. Steeds bevond hij zich op het moment van uitvallen in kansrijke positie. Een hard gelag. Helemaal omdat zijn teamgenoot Daniel Ricciardo de laatste weken de podiums aaneenrijgt en in Baku zelfs triomfeerde.

Waarom hij wel en Verstappen niet? Het antwoord luidt: toeval. Het heeft in ieder geval niets met het rijgedrag of fouten van de man achter het stuur te maken. Autosport is een mechanische sport, waarbij de rijder volledig afhankelijk is geworden van de techniek. En uitvalbeurten – hoe pijnlijk ook – horen daar nu eenmaal bij. Dat weet Verstappen als geen ander. Zijn boosheid komt vooral voort uit machteloosheid.

Red Bull heeft in de aanloop naar dit seizoen zeker steken laten vallen als het gaat om het bouwen van de nieuwe auto. De voornaamste pijn wordt echter veroorzaakt door motorleverancier Renault. Qua vermogen is men de achterstand op Mercedes en Ferrari aan het inlopen, maar de betrouwbaarheid is nog altijd ruk (vrij naar Max Verstappen). Als klantenteam van Renault is de invloed op dit proces beperkt, zeker sinds de Fransen hun eigen fabrieksteam hebben. Die afhankelijkheid is de voornaamste achilleshiel van het kostbare speeltje van Red Bull-miljardair Dietrich Mateschitz. Anders gezegd: men heeft geen volledige controle.

Voor Verstappen is het een kwestie van de rit uitzitten en hopen op betere tijden. Andere reële opties zijn er niet. Zijn contract loopt tot en met 2019, tot en met 2018 zit hij muurvast. En een breuk forceren met het team dat hem in 2015 de kans gaf in de Formule 1 te debuteren is niet aan de orde. Daarmee zou hij ook zichzelf flinke schade berokkenen. Bovendien kan het best zo zijn dat Renault en Red Bull hun zaken volgend jaar ineens beter voor elkaar hebben. En, op de keper beschouwd: zo slecht is het allemaal niet. Het team scoorde in de acht races tot dusver vijf podiumplaatsen.

En dus moet Max Verstappen geduld betrachten en rustig blijven, leren van hetgeen hem nu overkomt en gewoon gas blijven geven, vooral dat.

In de Formule 1 kunnen de verliezers van nu de winnaars van morgen zijn. En andersom. Kijk naar Fernando Alonso. De oud-wereldkampioen wordt bij McLaren gillend gek van alle ellende door de aanhoudende problemen met de Honda-motor. Voor hem dringt de tijd. Hij verkeert in de herfst van zijn carrière. Voor Max Verstappen (19) moet de lente nog aanbreken.