2376039
Wielrennen

’En dus gaan we het wielrennen maar op zijn kop zetten?’

Van alle kanten kritiek op UCI-plan

David Lappartient in gesprek met Peter Sagan.

David Lappartient in gesprek met Peter Sagan.

De mogelijke maatregel van de internationale wielerunie om de ploegen in de Tour de France te verkleinen tot zes renners wordt van alle kanten onder vuur genomen.

David Lappartient in gesprek met Peter Sagan.

David Lappartient in gesprek met Peter Sagan.

„Ik denk dat je verder moet gaan met de inkrimping van van acht tot zes renners om echt effect te zien”, stelde UCI-voorzitter David Lappartient daags na de Tour in het Zwitserse Le Temps.

De Franse bestuurder deed zijn uitspraken naar aanleiding van de dominantie van Team Sky in Frankrijk en kreeg direct veel kritiek.

Voormalig wielrenner Koos Moerenhout, tegenwoordig ploegleider bij de Amerikaanse continentale wielerploeg Hagens-Berman-Axeon, vindt het in ieder geval een belachelijk idee.

„Werkeloosheid creëren om één ploeg partij te kunnen bieden? Natuurlijk moeten we niet bang zijn voor vernieuwing. Echter: de Champions League is ook redelijk voorspelbaar, maar daar gaan ze het DNA van het voetbal toch ook niet voor veranderen?”

„Wat is de volgende stap? Geen sprinters meer selecteren, want dan zijn we verlost van de saaie vlakke etappes? Sprintritten horen ook gewoon bij de Tour. Anders zitten we straks drie weken naar dezelfde tien klassementsrenners te kijken.”

Merijn Zeeman van LottoNL-Jumbo is helemaal eens met Moerenhout, zo stelt hij op Twitter.

Sky-renner Michal Kwiatkowski vindt het ongelooflijk dat de UCI alleen al nadenkt over het inkrimpen van de teams. „De dominantie van Sagan is boeiend, de dominantie van Quick-Step in het voorjaar is boeiend, de dominatie van BMC in de ploegentijdrit is boeiend, maar de dominantie van Team Sky in grote rondes is saai...? En dus gaan we het wielrennen maar op zijn kop zetten?”

Thomas De Gendt van Lotto-Soudal reageerde met een grap op het plan. „Laten we trainingskampen, avondmaaltijden, bevoorradingzones en remmen ook maar meteen verbieden. En waarom verkorten we niet elke etappe tot 65 kilometer? We kunnen ook gewoon dagelijks een Formule 1-start doen en een pepperspray-douche nemen voor het vertrek?”