Sport/Wielrennen

Wielrenners moet flink klauteren tijden Spelen Tokio

Nieuwe olympisch kampioen is klimmer

Tom Dumoulin (tweede) en Steven Kruijswijk (vijfde) behoorden in de Tour de France tot de beste klimmers.

Tom Dumoulin (tweede) en Steven Kruijswijk (vijfde) behoorden in de Tour de France tot de beste klimmers.

Hollandse Hoogte

De wielrenner die in 2020 olympisch kampioen wil worden in Tokio moet over klimcapaciteiten beschikken.

Tom Dumoulin (tweede) en Steven Kruijswijk (vijfde) behoorden in de Tour de France tot de beste klimmers.

Tom Dumoulin (tweede) en Steven Kruijswijk (vijfde) behoorden in de Tour de France tot de beste klimmers.

Hollandse Hoogte

Dat bleek bij de presentatie van het parcours van de wegrace die tegen de flanken van de befaamde Mount Fuji loopt met in de slotfase een lastige beklimming van de Mikuni Pass. De top van die helling (6,5 km met een gemiddeld stijgingspercentage van 10,6 procent) ligt op ruim 30 kilometer voor de finish.

De start van de wedstrijd ligt in het Musashinonomori Park van Tokio. De eerste 80 kilometer van de koers zijn redelijk vlak. Daarna gaat het langzaam naar een hoogte van 1000 meter (Doushi Road) en een snelle afdaling van zo'n 15 kilometer. De vrouwenwedstrijd zet daarna koers naar de finish.

Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk zijn ongetwijfeld blij met het olympische parcours.

Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk zijn ongetwijfeld blij met het olympische parcours.

ANP

De mannen rijden een lus die deels tegen de Mount Fuji, een iconische berg en toeristische trekpleister, ligt. Na de beklimming van de Mikuni Pass volgt nog de tweede beklimming van de kortere Kagosaka Pass en 21 deels dalende kilometers naar de finish op het racecircuit Fuji Speedway.

Voor de vrouwen ligt er een parcours van 137 kilometer met de Doushi Road en de Kagosaka Pass als voornaamste hindernissen.

Kanttekening

De Ier Dan Martin is blij met het profiel van de wegwedstrijd, maar maakt ook een kanttekening. De nummer acht van de afgelopen Tour de France is benieuwd hoe de organisatie gaat zorgen dat de renners onderweg genoeg water tot zich krijgen. Er worden namelijk maar weinig accreditaties verstrekt aan soigneurs, die dan langs de weg kunnen staan.