Sport/Autosport
267334132
Autosport

Marko geeft toe: ’Hamilton is te snel voor ons’

Helmut Marko

Helmut Marko

Ondanks de opkomende tyfoon Hagibis gingen de coureurs vrijdag het circuit op in Japan om tijdens de vrije trainingen wat kilometers te maken. Red Bull-adviseur Helmut Marko zag dat zijn team het moest afleggen tegen de bolides van Mercedes.

Helmut Marko

Helmut Marko

Voor Marko, Red Bull en Honda zou een zege op Circuit Suzuka een welkome opsteker zijn. Het betekent niet alleen een thuisoverwinning voor Honda, maar ook de eerste overwinning na de Grand Prix van Duitsland, toen Max Verstappen op de Hockenheimring de beste was.

Tijdens de vrije trainingen noteerde Verstappen de derde tijd. De Nederlander moest de twee Mercedes-coureurs voor zich dulden. Valtteri Bottas was de snelste, gevolgd door Lewis Hamilton. De Fin had de beste tijd op zijn naam staan, maar toch ziet Marko in Hamilton de grootste bedreiging voor zondag (mits de Grand Prix doorgaat). „Wij zitten op het niveau van Bottas, maar Hamilton is te snel voor ons”, is de analyse van de Oostenrijker, in gesprek met Auto, Motor und Sport.

„We hebben van alles geprobeerd qua afstelling, om zo het gat met Mercedes te dichten”, gaat Marko verder. „Althans, het gat naar Bottas, want Hamilton was in de lange runs simpelweg onaantastbaar.” Marko kijkt, tot dusver, positief terug op de prestaties van Verstappen en Alexander Albon in Japan. „Dit keer zitten we wel op de juiste weg qua afstellingen”, zegt de adviseur, die doelt op de foutieve afstellingen van Red Bull in Singapore, waar Verstappen als derde eindigde en Albon als vijfde.

Marko erkende ook dat Red Bull de vrije trainingen benaderde als een echte kwalificatierun. Het is namelijk nog maar de vraag of daadwerkelijke kwalificatie plaats zal vinden. Die is namelijk al van zaterdag naar zondagochtend verschoven wegens de slechte weersomstandigheden. „Het was geen echte kwalificatie, al had het er veel van weg”, vertelt hij tegen ORF. „Volgens mij heeft iedereen met minder benzine gereden en een agressievere motorstand gebruikt.”